Вчені виявили бактерій, здатних "спілкуватися" між собою за допомогою електричних імпульсів Бактерії "спілкуються" між собою за допомогою електричних имупльсов © New Scientist
Імпульс, який використовують бактерії, схожий на роботу нейронів головного мозку.

Група вчених з Каліфорнійського університету в Сан-Дієго виявила різновид одноклітинних бактерій, які використовують для комунікації між собою електричний імпульс. Цей імпульс дуже нагадує роботу нейронів головного мозку.

Відкритий вид бактерій належить до класу Bacillus subtilus. Колонії цих мікроорганізмів утворюють тонкі плівки, або, як їх ще називають, біоплівки. Вчені виявили, що плівка колонії бактерій розширюється і стискається з певними інтервалами, що дорівнюють двом годинам, а процес цього розширення-стиснення є результатом навмисних дій мікроорганізмів. У ході дослідів було також виявлено, що іноді під час розширення бактерії роблять паузу для того, щоб поживні речовини з країв колонії були переправлені ближче до її центру для харчування "побратимів", які там перебувають. Подальші дослідження допомогли виявити те, що у бактерій у клітинній мембрані є струмопровідні іонні канали, провідність яких може змінюватися контрольованим зсередини способом.

"Наявність каналів дозволяє бактеріям посилати і приймати сигнали за допомогою передачі позитивно заряджених іонів калію. Коли бактерії в центрі колонії починають відчувати голод, вони відкривають свої канали і випускають в простір іони калію. Поява цих іонів змушує зробити те ж саме для інших членів колонії, і за рахунок каскадного ефекту виникає електричний імпульс, що повільно поширюється від центру колонії до її кордонів. А цей імпульс є чимось на зразок команди, яка призупиняє подальше розширення колонії бактерій. Цей процес чимось нагадує поведінку нейронів нервових тканин, який так само заснований на використанні іонних каналів", заявив один з авторів дослідження.

Більш того, хвиля іонів калію приваблює в колонії нових членів, які були до цього одинаками, що сприяє об'єднанню з іншими колоніями такого ж виду. На думку дослідників, такий імпульс може також виступати для комунікації між колоніями бактерій різних видів.

Раніше повідомлялося про те, що бактерії навчилися протистояти антибіотикам "останньої надії". Це означає, що незабаром можлива поява бактерій, стійких до всіх відомих типів ліків, і такі гени стійкості вже помічені у бактерій, які вражають людей.