Вчені розшифрували календар за 4 ст. до н.е. зі згадками про давні єврейські свята Деякі фрагменти були розміром менше 1 кв. см
Шістдесят невеликих фрагментів сувоїв Мертвого моря виявилися 364-денним календарем.

Доктор Ешбаль Ратсон і професор Джонатан Бен-Дов витратили один рік, аби розшифрувати шістдесят фрагментів стародавнього тексту, написаного спеціальним кодом. Після перекладу виявилося, що знайдені манускрипти є 364-денним календарем, у якому згадуються давні єврейські свята, передає BBC Ukranian.

За словами дослідників, їм вдалося розшифрувати сувої завдяки записам між рядками, хоча деякі фрагменти були меншими за 1 кв. см. Ці нотатки допомогли виявити пропущені дати в календарі.

"Схоже, що людина, яка написала манускрипт, могла бути однією з очільників цієї спільноти, яка знала секретний шифр, але забула згадати про кілька свят, які святкувала громада", - зазначив вчений Ратсон.

Зокрема, наукові зазначили, що древні євреї відзначали свято Нового вина та Нової олії, про які згадується в кумранських сувоях, проте немає записів у Торі. Згадані дати, на думку істориків, "сьогодні святкують як день нового урожаю пшениці" і вони є продовженням свята Шавуот.

Також Ратсон і Бен-Дов виявили, що в давнину люди відзначали перехід між сезонами, так звані дні "текуфа", що з івриту перекладається як "період".

Додамо, що перший сувій Мертвого моря знайшов у 1947 році бедуїнський пастух, що шукав загублену вівцю у ‎місцевості Кумран на північно-західному березі Мертвого моря.‎ Дослідники вважають колекцію найстарішою копією Біблії, що була написана в 4 ст. до н.е. Припускається, що авторами 900 древніх манускриптів могли ‎бути члени юдейської релігійної групи ессенів.

Вчені заявили про те, що причиною занепаду еллінсько-єгипетської цивілізації Птолемеїв в Єгипті було не повстання рабів, а виверження вулканів, які обрушили сільське господарство і економіку держави.