Вчені розробили першу карту пилових бур на Марсі

Вчені розробили першу карту пилових бур на Марсі Вчені створили карту пилових бур на Марсі © NASA
Проект став першою в історії астрономії картою пилових бур на іншій планеті.

Вчені за допомогою зонда MRO змогли простежити за тим, як і куди рухаються вітри на поверхні Марса в різні сезони року. Це дозволило дослідникам розробити першу в історії астрономії карту полових бур на поверхні іншої планети. Результати досліджень вчених були опубліковані в журналі Geophysical Research Letters.

NASA спостерігає за пиловими бурями на Марсі з 1997 року, коли до поверхні Червоної планети наблизився зонд Mars Global Surveyor. Разом з тим, спостереження не змогли пояснити те, чому пилові бурі народжуються на поверхні планети і які атмосферні явища керують їхньою поведінкою.

Автори нової роботи змогли знайти ключ до загадки пилових бур на Марсі, проаналізувавши дані, які були зібрані за допомогою двох інструментів: приладу MCS, встановленого на зонді MRO, і спектрометра TES на борту Mars Global Surveyor.

Вчені встановили, що промені Сонця, які потрапляють на Марс, сильно нагрівають пил в його атмосфері, що призводить до того, що холодне повітря може нагріватися на 35 градусів Цельсія в порівнянні з навколишньою поверхнею. Це впливає на напрямок руху вітрів і роботу атмосфери в цілому.

На Марсі кожен рік настає три пилові бурі, масштаби і час настання яких можна передбачити за температурою повітря і поведінкою частинок пилу. Приміром, великий шторм "А" виникає у північного полюса восени і поступово рухається в південну півкулю Марса, де він посилюється через більш високі температури повітря. Два інших шторми, "В" і "С", виникають на півдні і півночі під час літа в південній півкулі.

Раніше повідомлялося про те, що марсохід Curiosity передав на Землю знімок дюни Наміб, яка входить в систему дюн Бангхольда на Марсі. Дюни Багнольда активні: зображення з орбіти показують, що вони рухаються приблизно на один метр за земний рік.