Вчені розповіли про прискорений переворот магнітного поля Землі

Вчені розповіли про прискорений переворот магнітного поля Землі Полярність магнітного поля Землі може змінитися дуже швидко © NASA
Полюса Землі можуть перевернутися на 100 градусів всього за 150 років.

Геологи заявили про те, що сильні зміни полярності магнітного поля Землі можуть відбуватися за короткий термін – всього 150 років потрібно для того, щоб полюса перевернулися на 100 градусів. Як повідомляє N+1, висновки дослідників були зроблені на підставі радіоізотопного та палеомагнітного аналізу сталагмітів віком близько 100 тисяч років, які були знайдені в одній з печер у південному Китаї.

На початку XX століття геологи виявили, що південний і північний магнітні полюси Землі протягом життя нашої планети неодноразово мінялися місцями. Вважається, що останній з таких переворотів стався близько 773 тисяч тому, проте після цього багаторазово відбувалися так звані "геомагнітні екскурси" - періоди нестабільності магнітного поля, при яких напрямок магнітного поля тимчасово повертається на кут від 60 до 180 градусів, після чого досить швидко повертається у вихідне положення. Напруженість поля під час таких подій в окремих областях може знижуватися практично до нуля. Так само, як і при повній інверсії магнітного поля, ці періоди нестабільності пов'язують з турбулентними процесами, що відбуваються у рідинно-металевій оболонці земного ядра, однак однозначного пояснення для цього ефекту поки не запропоновано.

У ході нового дослідження вчені вивчили сталагміти з печери Саньсин в південному Китаї. Аналіз вмісту ізотопів урану і торію в сталагмітах дозволив точно датувати зразки з точністю до 10 років: виявилося, що вік порід становить від 91 до 107 тисяч років. Подальші палеомагнітні дослідження показали, що протягом цього інтервалу на Землі спостерігалася досить велика кількість магнітодинамічних аномалій, в яких сильно варіювалися тривалість і частота. Амплітуда розвороту магнітного поля протягом цього періоду іноді перевищувала 100 градусів, при цьому в цих обертаннях спостерігалася виражена асиметрія - щодо нормального напряму полярність у Східній півкулі поверталася переважно на південь і на схід.

Виявилося, що якщо в період від 92 до 98 тисяч років тому деякі періоди аномалій розтягувалася на тисячоліття, то 103-106 тисяч років тому тривалість геомагнітних екскурсів була трохи меншою - кілька століть. Також вченим вдалося виміряти тривалість розвороту магнітного поля. Виявилося, що для розвороту на сотню градусів магнітному полю Землі вистачило всього близько 144 років - це значно менше того часу, який раніше вчені вважали достатнім для такого процесу.

Раніше міжнародна група геологів з'ясувала, що тверде металеве ядро всередині Землі утворилося 1-1,5 млрд років тому. Також учені змогли визначити швидкість росту земного ядра: за рік його радіус збільшується приблизно на 1 мм.