Вчені розповіли про перші години після падіння вбив динозаврів астероїда - Технології - dt.ua

Вчені розповіли про останній день епохи динозаврів

10 вересня, 13:15 Роздрукувати

Дослідники відновили перші години після падіння астероїда.

Вчені реконструювали останній день епохи динозаврів © regnum.ru

Вчені з Техаського університету проаналізували зразки з кратера Чиксулуб і реконструювали перші години після падіння астероїда, що погубив динозаврів. Після падіння астероїда по планеті кілька разів прокотилися ударні хвилі, великі регіони охопило полум'я, а в атмосферу піднялися хмари сажі та пилу, які затулили Сонце, повідомляє Naked science.

Збір зразків з ударного кратера дослідники почали ще кілька років тому. Тепер же вони представили результати їхнього аналізу. Для великих ударних кратерів характерне утворення центральної височини, яка виникає через хвильові рухи порід. Після такого потужного впливу відкладення виходить особливо щільним і краще зберігається за довгі роки ерозії. Ці зразки вдалося отримати в Мексиканській затоці, з глибини близько 450 метрів, пробуривши ще близько 1300 метрів морського дна. Роздивившись їх, вчені зуміли точніше реконструювати перші кроки давньої катастрофи.

У першу добу після удару центральна височина Чиксулуба піднялася на 130 метрів. На ній збереглися сліди сажі: навколо місця зіткнення розгорілася пожежа, яка знищила все живе, а підняте нею цунамі принесло вугільний попіл назад в кратер.

Інший особливістю зразків виявилося майже повна відсутність сірковмісних відкладень: судячи з усього, ці мінерали повністю зникли в результаті удару. Наповнивши атмосферу сіркою, вони могли додатково екранувати сонячне світло і викликати кислотні дощі. Саме швидкі та глобальні зміни клімату, що настали після падіння астероїда, вчені називають "справжнім вбивцею" динозаврів.