Вчені розкрили таємницю стійкості отруйних жаб до власного токсину

Вчені розкрили таємницю стійкості отруйних жаб до власного токсину Вчені дізналися, чому отруйні жаби стійкі до свого токсину
Дослідники виявили мутацію, яка робить жаб несприйнятливими до власної отрути.

Біологи виявили мутацію, яка робить жаб Phyllobates terribilis, одних з найнебезпечніших хижаків у світі, несприйнятливими до власної отрути. Висновки дослідників опубліковані в журналі PNAS.

Шкіра жаб виділяє сильну отруту батрахотоксин, яка викликає параліч серця, дихальної мускулатури і ураження нервової системи, причому в кожній жабі його міститься на десятьох. Листолази не виробляють батрахотоксин самостійно, а накопичують його з їжею, швидше за все, комахами.

Летальна дія батрахотоксина пов'язана з необоротним відкриттям і виведенням з ладу натрієвих каналів, мембранних білків, які грають особливу роль в роботі нервових клітин і передачі сигналів. Для того, щоб з'ясувати, чому жаби, накопичуючи отруту, не гинуть, вчені поставили експерименти на культурах щурячих м'язових клітин.

У білка жаб Nav1.4 є п'ять амінокислотних замін, і автори показали, що якщо у ген, що кодує аналогічний білок у щурів, внести відповідні мутації, то клітини стають несприйнятливі до батрахотоксину. Щоб виділити ключову, такі мутації вносилися і послідовно, одна за одною – і вона була знайдена. Всього одна мутація N1584T, що веде до заміни аспарагіну на треонін, не дозволяє токсину зв'язуватися з білком і робить його стійким до смертельного впливу.

Раніше вчені заявили про те, що перші багатоклітинні істоти з'явилися на Землі завдяки двом подіям: появі планктону та інших водоростей і тимчасовому перетворенню Землі на "крижинку".