Вчені розкрили таємницю появи літію у Всесвіті

Вчені розкрили таємницю появи літію у Всесвіті Вчені розкрили літієву загадку Всесвіту © Naked Science
Основним джерелом літію є нові зірки.

Астрофізики з Іспанії довели, що основним джерелом літію у Всесвіті є нові зірки, які породили за всю історію в 140 разів більше літію, ніж важить Сонце. Результати досліджень вчених були опубліковані в журналі MNRAS Letters.

На думку дослідників, в перші хвилини після Великого Вибуху виникли три найпоширеніших елементи у Всесвіті - водень (75% маси матерії), гелій (25%) і літій (менше 1%). В останні роки астрономи намагаються вирахувати точну пропорцію цих елементів. Особливі проблеми викликає частка літію - концентрація цього металу в матерії найстаріших зірок в нашій Галактиці у три-чотири рази менше, ніж передбачає теорія Великого вибуху.

Дослідники давно підозрювали, що джерелом літію у Всесвіті є "нові" зірки. Вони не є новими світилами, їхня поява на нічному небі пояснюється вибуховими процесами, які відбуваються в подвійних системах. Одна з зірок у подібних системах являє собою білий карлик, а друга – схожа на Сонце.

У рамках нового дослідження вчені вивчили дві нові зірки, які нещодавно пережили спалахи: V1369 у сузір'ї Центавра, яку вони вивчили в 2013 році, і V5668 в сузір'ї Стрільця – у минулому році. Спалахи першого світила вперше допомогли вченим побачити, що літій дійсно народжується, а друга нова дала їм можливість обчислити масу новонародженого металу.

Літій виник у ході Великого вибуху і формується в надрах зірок сьогодні не безпосередньо в ході термоядерних реакцій, а шляхом розпаду ядер нестабільного берилію-7, період напіврозпаду якого становить всього 53 дні. Відповідно, спостерігаючи за кількістю цього металу у викидах нових зірок і тим, як швидко його кількість зменшується, а кількість літію зростає, можна зрозуміти, як багато літію виробляють подібні нестабільні світила.

Спостереження за світилами допомогли вченим встановити, що нові зірки викидають приблизно в 10 разів більше берилію-7, ніж передбачалося теоретичними моделями. Це призводить до того, що викиди нових зірок містить в 10 разів більше літію, ніж метеорити в Сонячній системі. При цьому, за один спалах вони виробляють таку кількість речовини, скільки важить Плутон або п'ята частина Місяця. На думку дослідників, це пояснює загадку надмірно високої концентрації літію у Всесвіті.

Раніше повідомлялося про те, що вчені виявили загадкові спалахи, які можуть бути доказоміснування паралельного Всесвіту. Світіння було виявлено під час аналізу карти реліктового випромінювання, яке також називають "Луною Великого вибуху".