Новини науки - Вчені розкрили секрет одомашнення кішок - Технології - dt.ua

Вчені розкрили секрет "одомашнення" кішок

20 червня, 2017, 15:23 Роздрукувати

Дослідники вивчили геном кішок.

Одомашнення кішок почалося в Єгипті та Межиріччі © Austincountynewsonline

Міжнародна група вчених дослідила ДНК, яка була витягнута з кісток і зубів сотень древніх останків кішок, і простежила історію їхнього одомашнення. Висновки дослідників опубліковані в журналі Nature Ecology & Evolution.

У результаті вчені встановили, що одомашнення кішок йшло двома хвилями: з Межиріччя і Єгипту. Далі кішки мігрували на далекі відстані на кораблях вікінгів.

Об'єктом дослідження вчених стала мітохондріальна ДНК (мтДНК), що передається від батьків нащадкам строго по материнській лінії. Вивчені кісткові зразки охоплювали період аж до 9 тисяч років тому і були знайдені на великій території Європи, Північної Африки і Близького Сходу. Це дозволило простежити одну лінію кішок до Родючого Півмісяця, який близько 10 тисяч років тому став одним з перших центрів землеробства. Лише пізніше, близько семи тисяч років тому, коли перші селянські громади й технології стали проникати в Європу, з ними рушили й кішки.

Наступна хвиля розповсюдження домашніх кішок простежується до Єгипту близько 1700 р. до н. е. Між V і XIII ст. вона поширилася звідси досить широко, зайнявши і Африку, і значну частину Європи. Представника цієї "єгипетської" лінії вчені знайшли навіть в розкопі одного з древніх торговельних пунктів, якими користувалися вікінги в Балтійському морі, на півночі сучасної Німеччини, що підтверджує теорію про широке використання кішок для боротьби з гризунами і на дерев'яних суднах.

Дослідники також звернули увагу на забарвлення кішок. У диких котів воно переважно смугасте, тоді як у сучасних домашніх частіше зустрічається плямисте. Відомо, що такий окрас пов'язаний з однією з  мутацій (в гені Taqpep), що закріпилися у них, і вчені спробували простежити її в стародавніх останках.

Автори вважають, що така мутація з'явилася у кішок не раніше ніж у Середні віки, після чого стрімко поширилася по Європі та околицях. На думку вчених, приблизно тоді ж почалося і штучне розведення кішок для отримання різних порід.