Вчені пояснили вікові проблеми з пам'яттю

Вчені пояснили вікові проблеми з пам'яттю Погіршення довготривалої пам'яті у літніх пов'язані із змінами в роботі мозку © nnm.me
Довготривала пам'ять у літніх людей погіршується через зміни у роботі мозку під час сну.

Вчені з Каліфорнійського університету в Берклі заявили про те, що якість сну впливає на довготривалу пам'ять у літніх людей. Висновки дослідників опубліковані в журналі Neuron.

Для свого дослідження вчені залучили добровольців: здорових людей у віці 20 і 70 років, яким запропонували пройти тест на пам'ять. У ньому прості слова, наприклад, "птах", потрібно було запам'ятати в парі з безглуздими наборами літер, наприклад "жубу". Згадати пари до слів потрібно було двічі: перший раз – через 10 хвилин після отримання інструкцій, у другий – на наступний день, через кілька годин після пробудження. Поки випробувані спали, вчені вимірювали електричну активність їхнього мозку.

Як і очікували вчені, довготривала пам'ять у літніх учасників експерименту виявилася гіршою, ніж у молодих, і у результатах ЕЕГ знайшлося пояснення: у літніх людей спостерігалася розсинхронізація двох типів тета-хвиль, характерних для сплячого мозку. Хвилі цих двох типів виникають у мозку людини, зануреної в глибокий сон.

Розсинхронізація тета-хвиль говорить про те, що частини кори головного мозку, активність нейронів яких породжує ці хвилі, не обробляють інформацію так, як слід, і спогади не зберігаються в довготривалій пам'яті. У результаті нейрони префронтальної кори (відділу мозку, де зберігаються спогади) не можуть відправити у гіпокамп (відділ, де відбувається обробка спогадів перед записом в довготривалу пам'ять) сигнал про готовність до прийому інформації; сигнал втрачається, а разом з ним і спогади.

Потім дослідники встановили, що у старших учасників експерименту ділянки мозку, що беруть участь у формуванні тета-хвиль, були меншими, ніж у молодих. Можливо, вікове погіршення пам'яті пов'язано з втратою клітин цих структур.

Раніше повідомлялося про те, що вчені виявили в мозку людини два кластера генів, які відповідають за розвиток інтелекту. В ході досліджень вчені встановили, що ці ж гени в зміненому стані можуть призвести до епілепсії та когнітивного дисбалансу.