Марс - Вчені поставили під сумнів наявність води в ярах на Марсі - Технології - dt.ua

Вчені поставили під сумнів наявність води в "ярах" на Марсі

28 жовтня, 2017, 17:45 Роздрукувати

Загадкові лінії на поверхні Червоної планети могли виникнути в результаті руху "крижаних саней".

Води на Марсі може виявитися менше, ніж думали вчені © NASA

Вчені заявили про те, що загадкові лінії на Марсі, які вважаються свідченням існування потоків води, насправді могли бути утворені рухом "крижаних саней" із замороженої вуглекислоти. Висновки дослідників опубліковані в журналі Scientific Reports.

Дослідники спробували відтворити процес "сухого" формування ярів і темних ліній у лабораторії. Для цього вчені створили повну копію однієї з дюн на поверхні Марса, і простежили за тим, як вуглекислий газ буде взаємодіяти з піском і грунтом земної "копії" Червоної планети.

Коли вчені поміщали брусок із сухого льоду на поверхню подібної міні-дюни і підвищували температуру її поверхні, імітуючи наступ марсіанської весни, шматок льоду починав самостійно ковзати по її схилах, рухаючись вниз подібно своєрідним "льодянкам", чиє днище "мне" грунт і прокладає смугу в ньому.

"Температура бруска криги й грунту Марса буде різною, завдяки чому під крижиною виникне своєрідна газова подушка, яка дозволить їй в прямому сенсі "левітірувати" і ковзати вниз, подібно до того, як шайба ковзає по столу для міні-хокею. Коли вона досягне нижньої частини схилу, лід застромиться в грунт і потім безслідно випарується, залишивши лише яму", — розповіла глава групи дослідників Лорен Маккіон.

Ця яма, як відзначають вчені, у деяких випадках формувалася так швидко, що шматок льоду повністю "тонув" в ній і породжував своєрідний гейзер з піску і пилу, які потрапляли в розріджений марсіанський повітря разом із струменями вуглекислого газу. І ями, і сліди цих гейзерів, як зазначає астроном, практично завжди знаходять поруч з ярами на Марсі.

Як свідчать розрахунки вчених, навіть відносно невеликі "льодянки" можуть породжувати дуже широкі і глибокі канали, чия ширина може становити від метра до двох десятків метрів. Найближчим часом планетологи перевірять ці прогнози, спостерігаючи за формуванням нових каналів на поверхні реального Марса.