Вчені не знайшли доказів гіпотези про майже повне вимирання людей 75 тисяч років тому Вчені не знайшли доказів майже повного знищення стародавніх людей © Joel Santos / Barcroft Images
Згідно з гіпотезою, люди палеоліту вимерли майже повністю через виверження вулкана Тоба.

Вчені в ході археологічних розкопок не змогли знайти підтвердження гіпотези, згідно з якою люди палеоліту вимерли майже повністю через виверження вулкана Тоба, що сталося 75 тисяч років тому. Висновки дослідників опубліковані в журналі Nature.

Виверження вулкана Тоба на Суматрі стало одним з найбільш потужних і небезпечних вивержень останньої геологічної епохи. Вулкан викинув 800 кубічних кілометрів попелу. В цей час Земля переживала льодовиковий період і її накрила ще більш сувора вулканічна зима. Вважається, що нове похолодання і ослаблення сонячного світла мало великі наслідки для всієї біосфери, викликало масові вимирання і ледь не призвело до загибелі юного людства.

Деякі вчені припускають, що в цей час люди пройшли через "пляшкове горлечко", на Землі залишилося всього близько 10 тисяч представників виду, які змогли пережити катастрофу. Разом з тим, іншими дослідниками ця гіпотеза заперечується.

У ході нового дослідження вчені провели пошуки доказів катастрофи на узбережжі ПАР, поблизу селища Піннакл-Пойнт. Тут знаходяться знамениті печери, в яких з 2000 року не припиняються розкопки: люди населяли їх щонайменше 170 тисяч і до 40 тисяч років тому. Паралельно із зразками з Піннакл-Пойнт вони зібрали відкладення з різної глибини в розташованому в декількох кілометрах від нього палеолитичному розкопі під містечком Влісбай.

В обох точках геологи виявили, що чудово збереглися тефри, відкладення вулканічного попелу, що відносяться до епохи вибуху Тоби. Відповідав попелу цього вулкана і їхній склад. Палеолітичні артефакти в Піннакл-Пойнт знаходяться і прямо під цим шаром, і безпосередньо над ним – тобто ніякої перерви в діяльності людей у цій місцевості тоді не сталося. Вчені пояснюють це досить високою стійкістю "економіки" мисливців-збирачів, яка дозволила їм швидко адаптуватися до скорочення флори і фауни.

Разом з тим, прихильники гіпотези "пляшкового горлечка" не згодні з такими висновками. На їхню думку, вчені могли пропустити тонкий шар порожнього піску прямо над вулканічним попелом, а саме він може вказувати на короткий період різкого скорочення популяції.

Раніше вчені заявили про те, що вулкан в Єллоустоні може прокинутися вже в найближчі кілька десятків, а не сотень років, як передбачалося раніше.