Вчені назвали виверження вулканів причиною стародавнього "кінця світу"

Вчені назвали виверження вулканів причиною стародавнього "кінця світу" Виверження вулканів викинули в атмосферу попіл, який закрив Сонце © instagram/gunarto_song
Потемніння Сонця і "кінець світу" в VI столітті нашої ери були описані у візантійських хроніках.

Вчені заявили про те, що загадковий "кінець світу", потемніння Сонця і що послідувала за ними чума Юстиніана, які були описані у візантійських хроніках, були викликані виверженнями вулканів. Сліди вивержень дослідники виявили в льодах Гренландії і Антарктики. Результати досліджень вчені опублікували в журналі Climatic Change.

Як заявила Кристина Крюгер з університету Осло, "кожне з цих вивержень, які відбулися в 536 і 540 роках, повинні були сильно вплинути на життя цивілізацій у той час, і їхній ефект був посилений тим, що вони сталися з проміжком всього чотири роки. Поки ми не знаємо, які вулкани були винні в цьому, але у нас є кілька кандидатів на цю роль в Центральній та Північній Америці, а також Індонезії".

У 536, 537 і 540 роках нашої ери Прокопій і інші літописці писали про загадковий "кінець світу" - епізоді затемнення Сонця, в ході якого темна хмара закрила світило, що тривало кілька місяців. З цією подією літописці пов'язують різні катаклізми: голод у Візантії, епідемію чуми 540 року і соціально-політичні заворушення.

Про причини цієї події вчені сперечаються вже давно. Деякі дослідники пов'язували його з виверженнями вулканів, які викинули в атмосферу велику кількість попелу. Автори нового дослідження проаналізували літописні описи цього "кінця світу" і вивчили зразки льоду Гренландії й Арктики, які були утворені в той час.

Ці поклади льоду містять в собі велику кількість сірки та інших сполук, які у великій кількості містяться у вулканічних газах і попелі. Використавши частки цих сполук, вчені побудували кліматичну модель, яка описувала події 536 і 540 років.

Модель показала, що подвійне "почорніння Сонця" призвело до набагато більш серйозних наслідків, ніж ті, до яких могли призвести обидві події окремо. Його сила була максимальною за 1200 років. У середньому, температура на Землі знизилася на два градуси Цельсія на кілька років, а найбільше цей феномен торкнувся північної півкулі Землі, і особливо північних широт, у тому числі Скандинавії під час зими, а також узбережжя Середземного моря, Близького Сходу і Північної Африки – під час літа.

Описані зміни цілком відповідають даним стародавніх літописців.

Раніше вчені заявили про те, що падіння астероїда на мексиканському півострові Юкатан спричинило масштабні виверження вулканів на території сучасної Індії. Значна кількість вуглекислоти і сірководню в результаті даних вивержень потрапили в атмосферу і світовий океан, що призвело до справді глобальної катастрофи, у результаті якої вимерли динозаври.