Вчені назвали неандертальців першими художниками

Вчені назвали неандертальців першими художниками Перші зразки наскельного живопису були намальовані неандертальцями
Найдавніші зразки живопису були намальовані 65 тисяч років тому.

Вчені провели повторне датування найдавніших зразків живопису і встановили, що вони були намальовані не кроманьйонцями, а неандертальцями 65 тисяч років тому. Про своє відкриття дослідники повідомили в журналі Science.

Раніше дослідники вважали, що наскельний живопис і інші прояви образотворчого мистецтва винятковою рисою предків людини, які проникли на територію Європи 45-40 тисяч років тому. Пізніше дослідники почали припускати, що і неандертальці вміли малювати.

Тепер же вчені припускають, що образотворче мистецтво зародилося набагато раніше, як мінімум 100 тисяч років тому, ще до виходу людини з Африки, просто малюнки тих часів не дожили до нас через екваторіальний клімат та їхній поважний вік. Приміром, у 2011 році вчені знайшли можливу "палітру" – раковину молюска, покриту фарбою - і робочі інструменти стародавніх художників віком 100-150 тисяч років, проводячи розкопки в печері Бломбос в ПАР.

У ході нового дослідження вчені вивчили живопис і артефакти, знайдені у печерах Ла Пасьєга, Мальтравьєсо і Ардалес на північному сході, заході і півдні Іспанії. У результаті дослідникам вдалося встановити, що наскельні малюнки були зроблені 65-74 тисяч років тому.

"Подібні дати говорять нам про те, що цей живопис був намальований приблизно за 20 тисяч років до того, як у Європі з'явилися перші люди сучасного типу. Тому ми можемо з упевненістю говорити про те, що авторами цих малюнків є неандертальці", - заявив один з дослідників Алістер Пайк.

Подібні висновки були підтверджені трохи пізніше в ході розкопок у печері Ардалес, де представники команди Пайка і деякі інші антропологи знайшли кілька раковин молюсків, покритих жовтими, синіми та червоними фарбами, які неандертальці використовували в якості палітр, а також інші сліди давньої "майстерні художника".

Їхній вік, обчислений аналогічним чином, вказав на те, що перші аборигени Європи могли почати займатися живописом ще раніше, близько 115 тисяч років тому.

На думку дослідників, це означає, що неандертальці мали нітрохи не менш просунутим інтелектом і культурою, ніж кроманьйонці, і не були "неотесаними колодами", як вважали деякі антропологи раніше.

Раніше вчені встановили, що гени неандертальців викликають депресії, нікотинову залежність і захворювання шкіри у сучасних людей.