Вчені довели можливість появи чорних дір без участі зірок

Вчені довели можливість появи чорних дір без участі зірок Перші чорні діри Всесвіту могли з'явитися без участі зірок © NASA
Надмасивні чорні діри могли з'явитися в результаті колапсу щільних скупчень газу і пилу.

Вчені з Університету Західного Онтаріо довели, що надмасивні чорні діри могли з'явитися в ранньому Всесвіті в результаті колапсу щільних скупчень газу, минаючи попередній етап еволюції і вибуху масивної зірки. Як повідомляє Naked science, це може пояснити, як подібні об'єкти могли з'явитися вже незабаром після Великого вибуху.

За "класичною" схемою, чорна діра завершує існування масивної зірки. Потім вона починає поступово набирати масу, поглинаючи газ та інші зірки, і зливатися з іншими чорними дірами. Для того, щоб маса такого об'єкта сягала мільйонів і мільярдів сонячних, може знадобитися дуже багато часу. Разом з тим, деякі надмасивні чорні діри з'явилися вже через 690 і 800 мільйонів років після Великого вибуху.

У новому дослідженні вчені запропонували своє пояснення цього феномена. Дослідники розглянули концепцію народження чорних діро не з великих зірок, а безпосередньо з щільних скупчень матерії в центрах протогалактик. Розігріваючись і інтенсивно випромінюючи, такі скупчення блокують появу молодих зірок у все більш широкому просторі. "Вільного" щільного газу стає все більше, поки він не колапсує, залишивши діру масою в десятки і сотні тисяч мас Сонця - надалі їй залишається лише рости і набирати більше речовини. У новій роботі вчені підтвердили такий сценарій.

Як і в деяких інших об'єктів, зростання чорних діро визначається межею Еддінгтона - відношенням спрямованого назовні тиску випромінювання і сили тяжіння, спрямованої всередину. Дослідники запропонували математичну модель цього процесу, показавши, що він дійсно міг розвиватися протягом недовгого часу. Однак незабаром випромінювання новонароджених зірок і інших дірок досягло критичної межі - і прямий колапс нових надмасивних діро став неможливий.

Раніше повідомлялося про те, що вчені виявили найяскравішу наднову зірку у Всесвіті. ASASSN-15lh у два рази яскравіша за зафіксований раніше максимум для наднових, в тисячі разів яскравіша за "нормальних" наднових і в 50 разів яскравіша за нашу галактику Чумацький Шлях.