Вчені дізналися про соціальну та майнову нерівність на початку бронзової доби

Вчені дізналися про соціальну та майнову нерівність на початку бронзової доби Вчені вивчили останки людей, що жили в долині річки Лех © N+1
У фермерів того часу були слуги, або раби.

Група вчених з Німеччини і США з'ясували, що соціальна і майнова нерівність існувала в Центральній Європі ще на початку бронзової доби. Тоді цю територію населяли заможні фермери, які передавали майно у спадщину синам, а дочок віддавали заміж в інші регіони. Крім того, у них були слуги чи раби, повідомляє N+1.

У ході дослідження вчені вивчили останки людей, що жили в долині річки Лех. На початку бронзової доби тут існували ферми, які розташовувалися на великій відстані одна від одної. Дослідники провели аналіз генома, співвідношення ізотопів стронцію і кисню в зубах і похоронного інвентарю в похованнях 118 людей, що жили в неоліті, ранній і середній бронзовій добі (2750-1300 роки до нашої ери). Також вчені проаналізували раніше опубліковані геноми 993 давніх європейців, жителів Анатолії і Близького Сходу, 1429 сучасних жителів планети і співвідношення ізотопів стронцію і кисню в зубах 139 сучасних жителів долини річки Лех.

Виявилося, що місцеві жителі були нащадками кочівників, які прийшли з південного сходу Європи, і місцевих неолітичних фермерів. Більше того, виявилося, що поховані в цьому регіоні чоловіки і хлопчики були місцевими, а жінки та дівчата віком 15-17 років народилися в інших місцях. На думку дослідників, це підтверджує те, що суспільство було патрілокальним, тобто, чоловіки залишалися поруч з батьками, а жінок віддавали заміж в інші регіони.

Вчені також з'ясували, що чоловіки в підлітковому віці покидали рідні краї, а потім поверталися до них. Жінки також залишали будинок в підлітковому віці та в юності.

Також автори встановили, що люди, поховані в одному похованні, часто доводилися один одному батьками і дітьми чи дідусями і бабусями та онуками. Вчені виявили десять пар батьків з дітьми, при цьому всі діти були чоловічої статі і в дев'яти з десяти випадків дорослими. Лише в одному випадку вченим вдалося знайти генетично споріднених одна одній жінок. При цьому спорідненість по чоловічій лінії тривала протягом чотирьох-п'яти поколінь.

Вивчення поховального інвентаря показало, що в суспільстві вже в той час існувала майнова нерівність. У поховання заможних і, ймовірно, статусних чоловіків клали бойові сокири, кинджали, наконечники стріл, бронзові шпильки. У жіночих похованнях зустрічалися багаті головні прикраси і ножні кільця. При цьому навіть неповнолітніх дітей заможних батьків теж ховали з поховальними дарами, тобто, мабуть, діти успадковували статус від батьків, а не отримували його протягом життя. Крім могил заможних родин в долині зустрічалися поховання багатих і статусних жінок, які жили разом з фермерами, але генетично не були родичками. Судячи з похоронних дарів, деякі з цих жінок приїхали здалеку, як мінімум за 350 кілометрів. Також зустрічалися могили з бідним похоронним інвентарем або взагалі без нього, в яких, ймовірно, ховали рабів або слуг багатого сімейства. За походженням вони були місцевими, але не були родичами заможних сімей.

Раніше група археологів під керівництвом Джоді Мегнесс з Університету Північної Кароліни виявила в руїнах синагоги V століття на півночі Ізраїлю стародавні мозаїки. На мозаїках зображені сім відомих біблійних сюжетів.