Вчені дізналися можливу батьківщину "крижаної людини"

Вчені дізналися можливу батьківщину "крижаної людини" Еці міг бути родом зі Швейцарії
Родичі Еці могли жити в Швейцарії.

Вчені заявили про те, що можливі родичі "крижаної людини" Еці могли жити в Швейцарії, де була виявлена мідна сокира, схожа на ту, яка була знайдена поряд з мумією в Альпах. Висновки дослідників опубліковані в журналі Archaeologische Informationen.

Те, де жив Еці до смерті, поки залишається невідомим для вчених. Судячи з його ДНК, його мати жила в Альпах, а батько доводився родичем жителям Сардинії і узбережжя Тірренського моря, однак їхні нащадки могли мігрувати в інші регіони Центральної Європи і жити зовсім в іншому місці.

Тепер же дослідники знайшли можливу батьківщину Еці або місце його виробництва сокири, проводячи розкопки на території одного з поселень часів раннього мідного віку біля берегів Цугського озера в центральній Швейцарії.

У руїнах одного з пальових будинків вченим вдалося знайти лезо мідної сокири, схожої за розмірами і формою на те знаряддя, яким володів Еці. Ця подібність зацікавила археологів і вони вирахували вік сокири і спробували знайти ту точку на карті Європи, де була здобута мідь. Для цього вони вирахували радіоізотопний вік кісток і решток рослин, знайдених поруч з сокирою, і виміряли частки різних ізотопів свинцю в його металі.

Виявилося, що "швейцарська" сокира була зроблена приблизно у 3250-3100 році до нашої ери з міді, добутої в тій же частині італійської Тоскани, що і знаряддя праці Еці.

Такий збіг може говорити відразу про декілька цікавих речей, що проясняють походження Еці і те, де він міг жити. Тепер на цю роль претендують різні куточки Лігурії, Швейцарії або прилеглих до них регіонів Альп, і до того ж це відкриття вказує на наявність розвинених торговельних мереж та традицій обміну товарами в Південній Європі мідної доби.

Еці – найстарша з відомих науці європейських мумій: її вік становить 5300 років. "Крижана людина" був знайдений групою туристів в Альпах у 1991 році. Через хороше збереження мумії експерти спочатку припустили, що перед ними загиблий альпініст, і лише потім з'ясувалося, що знахідка належить мідному віку. На момент смерті Еці було 45 років (що дуже немало для людини того часу). Вчені припускали, що причиною загибелі стала стріла, пущена в плече. Через те, що наконечник влетів дуже глибоко, "крижана людина" не змогла його витягнути.

Раніше тайванські археологи виявили 48 муміфікованих решток, серед яких рештки матері, яка тримає на руках немовля. Згідно з даними радіовуглецевого аналізу, вік мумій становить приблизно 4800 років. Зріст матері становить 1,6 метра, а немовля – 50 сантиметрів. Вчені не змогли визначити стать дитини, але, судячи з відсутності сформованих зубів, вона була немовлям.