Стійкі до антибіотиків бактерії дісталися з Індії до Арктики через п'ять років - Технології - dt.ua

В Арктиці знайдені стійкі до антибіотиків бактерії з Індії

28 січня, 2019, 13:13 Роздрукувати

Бактерії дісталися від Індії до Арктики за п'ять років.

Стійкі до антибіотиків бактерії з'явилися в Арктиці © Lenta.ru

Група вчених з Великої Британії, Китаю та США виявила в Арктиці стійкі до антибіотиків бактерії. Як повідомляє N+1, бактерії blaNDM-1 були знайдені в 2008 році в Індії і за п'ять років дісталися до Західного Шпіцбергена. На думку дослідників, бактерії потрапили на архіпелаг з перелітними птахами, які зимують на Британських островах, або ж їх перевезли люди з великої землі.

У ході дослідження вчені вивчили ґрунти в районі затоки Західного Шпіцбергена. У 2013 році дослідники відібрали зразки ґрунту у восьми місцях в районі Конгсфьордена і виділили з них і проаналізували ДНК. Всього вони виявили 131 ген антибактеріальної стійкості, які асоціювалися з дев'ятьма класами антибіотиків. Серед них були системи стійкості до аміноглікозидів (до антибіотиків цього ряду відносяться стрептоміцин та канаміцин); до β-лактамних антибіотиків (найвідоміший серед них пеніцилін); системи активного виведення речовин через поверхню клітини, які забезпечують стійкість мікроорганізмів до цілого ряду ліків, наприклад, до тетрацикліну. Також часто зустрічалися гени, які дозволяли бактеріям модифікувати мішені антибіотиків. Так мікроорганізми захищаються від кількох груп антибіотиків, зокрема, макролідів (еритроміцин) і лінкозамідів (лінкоміцин).

Найчастіше у мікроорганізмів зустрічалися механізм активного виведення речовин і ферментативної інактивації (бактерії модифікують молекули антибіотиків, так що ті не більше можуть зв'язуватися з ними). І той, і інший дослідники знайшли в 42% випадків. Специфічні захисні системи клітин виявилися менш "популярні" (12% випадків).

Дослідники припускають, що неспецифічні системи захисту, наприклад активне виведення речовин, були "місцевими" і виникли у мікроорганізмів у процесі еволюції. Вони діють не тільки на антибіотики, але "включаються" у відповідь на інші стресові умови. А ось стійкості системи до аміноглікозидів або макролідів специфічні до антибіотиків. Тому, ймовірно, що вони з'явилися на Шпіцбергені в результаті антропогенного впливу.