У далекому минулому Уран зіткнувся з зародком планети – астрономи

У далекому минулому Уран зіткнувся з зародком планети – астрономи Вчені пояснили зміщення осі обертання Урану © NASA
Зіткнення призвело до зміщення осі обертання планети.

Група вчених під керівництвом Джейкоба Кегеррейса з Даремського університету заявила про те, що в далекому минулому Уран міг зіткнутися з масивним крижаним тілом в два рази більшим за Землю, що могло призвести до зміщення осі його обертання. За словами астрономів, це може пояснити те, чому на планеті панують такі низькі температури. Висновки дослідників опубліковані в Astrophysical Journal.

На відміну від інших планет Сонячної системи, Уран фактично лежить на боці - площина екватора нахилена до площини його орбіти майже під прямим кутом. Якщо інші планети схожі на вовчки, то Уран швидше нагадує м'ячик, що котиться. Крім того, Уран є найхолоднішою планетою Сонячної системи.

У ході нового дослідження вчені провели тривимірне гідродинамічне моделювання, в якому розглянули різні варіанти зіткнення Урану з великим крижаним тілом (ймовірно, протопланетою). Маса об'єкта, що складався з кам'янистого ядра і крижаної мантії, становила від одної до трьох земних. Маса Урану тоді була більша за масу нашої планети в 14,5 разів. В цілому вчені розглянули більше 50 можливих сценаріїв.

З'ясувалося, що маса небесного тіла, що зіткнулося з Ураном, повинна бути більшою, ніж маса Землі, щоб надати йому достатнього кутового моменту. Найімовірніше, газовий гігант зачепив збоку об'єкт масою близько двох земних. Зіткнення було досить сильним, щоб нахилити вісь обертання планети, але при цьому недостатньо потужним, щоб Уран втратив значну частину своєї атмосфери.

Крім того, симуляції показали, що частина речовини крижаний протопланети повинна була бути викинута на орбіти газового гіганта. В результаті уламки могли сформувати тонку оболонку поблизу крижаної мантії Урану, тим самим блокуючи тепло, що йде від його надр. З тієї ж речовини, ймовірно, могли утворитися і супутники планети, а також система його кілець.

Раніше вчені заявили про те, що одне з кілець Урану має дивну форму: не круглу або еліптичну, а швидше трикутну. Така форма обумовлена орбітальним резонансом з одним з внутрішніх супутників – Крессидою.