Телескоп NASA зняв фільм про 13 років з життя чорної діри

Відео
Телескоп NASA зняв фільм про 13 років з життя чорної діри Телескоп NASA зняв фільм про 13 років з життя чорної діри
Мейер та її колеги проаналізували 400 знімків чорної діри в центрі галактики М87, зроблені "Хабблом" з 1995 по 2008 рік. Вперше вони побачили, що газ рухається по спіралі, утворюючи конус, що розширюється від чорної діри.

Астрономи склали зі знімків, зроблених телескопом "Хаббл" за 13 років спостережень, відеоролик, який показує, як чорна діра в центрі галактики М87 викидає струмінь розжареного газу довжиною 5 тисяч світлових років, їх результати опубліковані в Astrophysical Journal Letters.

Надмасивні чорні діри існують в центрі практично будь галактики. На відміну від чорних дір, що виникають при колапсі зірок, їх маса в декілька мільйонів разів більше сонячної. Вони періодично поглинають зірки, інші небесні тіла і газ, і викидають частину захопленої матерії у вигляді джетів - пучків розігрітій плазми, які рухаються з околосветовой швидкістю.

"Ми проаналізували дані, зібрані "Хабблом" за кілька років спостережень за спіральної струменем плазми, яку викидає щодо близька до нас чорна діра, що дозволило побачити безліч деталей. Єдина причина, по якій нам вдалося побачити газ в русі - він рухається дуже швидко", - пояснила один з авторів статті Ейлін Мейер з університету Джона Хопкінса в Балтіморі (США).

Мейер та її колеги проаналізували 400 знімків чорної діри в центрі галактики М87, зроблені "Хабблом" з 1995 по 2008 рік. Вперше вони побачили, що газ рухається по спіралі, утворюючи конус, розширюється від чорної діри. Такий характер руху служить доказом того, що плазма рухається вздовж закручених ліній магнітного поля, які витягуються з обертового аккреционного диска, що оточує чорну діру.

Про рух газу по спіралі свідчить згусток газу у формі зигзага до зовнішньої частини струменя і розташування ще кількох інших газових згустків. Чому газ збивається в "грудки", вчені поки не можуть пояснити.

Галактика М87 знаходиться в сузір'ї Діви в центрі скупчення близько двох тисяч галактик, розташованого в 50 мільйонів світлових років від нас. Чорна діра в центрі М87 за масою в кілька мільярдів разів більше нашого Сонця. !zn