Прилад для дослідження чорних дір передав перші дані

Прилад для дослідження чорних дір передав перші дані © eso.org
Прилад GRAVITY успішно скомбінував світлові потоки від усіх чотирьох Допоміжних телескопів.

GRAVITY зробив перше відкриття

Призначений для дослідження чорних дір інструмент GRAVITY, який був встановлений на Дуже великому телескопі ESO, передав першу інформацію, яку він отримав скомбінувавши потоки від чотирьох Допоміжних телескопів. Як повідомляється на сайті ESO, вже в ході цього першого тестування інструмент поставив кілька важливих "рекордів".

Інструмент GRAVITY об'єднує світлові потоки, що надходять від декількох телескопів, формуючи таким чином віртуальний телескоп діаметром до 200 метрів. Це досягається за допомогою методу інтерферометрії. Така техніка дозволяє астрономам реєструвати значно більш дрібні деталі зображень космічних об'єктів, ніж це можливо з одиничним телескопом.

За словами Франка Айзенхауера, "у ході перших спостережень, вперше за всю історію інтерферометрії з надодовгою базою у оптичній астрономії, GRAVITY зміг досягти тривалості експозиції в кілька хвилин-більш, ніж в сто разів довше, ніж було можливо раніше".

У ході перших спостережень група вибрала однією з цілей яскраві молоді зірки знаменитого скупчення Трапеції, розташованого в серце області зореутворення в Оріоні. Вже ці перші дані тестових спостережень з GRAVITY принесли невелике відкриття: один з компонентів скупчення виявився подвійною зіркою.

GRAVITY здатний вимірювати положення астрономічних об'єктів на дуже малих шкалах, а також виконувати побудову інтерферометричних зображень і спектроскопію. Якби на Місяці були будівлі, GRAVITY зміг би їх "розгледіти". У такої надвисокої роздільної здантності може бути багато застосувань, але головною областю застосування приймача в майбутньому стане дослідження околиць чорних дір.

За допомогою нового інструменту дослідники сподіваються дізнатися, що відбувається у вкрай сильних гравітаційних полях поблизу горизонту подій надмасивної чорної діри в центрі Чумацького Шляху - звідки походить і назва інструменту. У цій галузі діють закони загальної теорії відносності Ейнштейна. А крім того, GRAVITY розкриє подробиці процесів аккреції і викиду джетів, які відбуваються як поблизу новонароджених зірок (молодих зоряних об'єктів), так і в областях навколо надмасивних чорних дір у центрах галактик. Інструмент буде застосовуватися і для дослідження руху подвійних зірок, екзопланет і молодих зоряних дисків, для побудови зображень поверхні зірок.

Раніше астрономи за допомогою рентгенівської обсерваторії Чандра, виявили найближчу до Землі надмасивну чорну діру, що може викидати радіоспалахи. Чорна діра розташовується в невеликій галактиці NGC 5195, розташованій на відстані 26 мільйонів світлових років від Землі.