Новини науки - Редагування геному за допомогою CRISPR призводить до множинних мутацій - вчені - Технології - dt.ua

Популярний метод редагування геному призводить до множинних мутацій - вчені

Пошкодження в геномі не можна виявити стандартними методами ДНК-генотипування.

Редагування генома може викликати множинні мутації

Вчені з Інституту Сенгера заявили про те, що застосування системи CRISPR/Cas, яка вважалася одним з найвидатніших наукових проривів останніх років, у клітинах людини і мишей викликає множинні мутації і пошкодження в геномі. При цьому, подібні пошкодження не можна виявити за допомогою стандартних методів ДНК-генотипування, повідомляє Science Alert.

Наголошується, що вже не вперше вчені ставлять під сумнів безпеку використання даного методу. У травні минулого року дослідники з Каліфорнійського університету заявили про те, що використання системи CRISPR/Cas викликає сотні небажаних мутацій в геномі. Разом з тим, звинувачення були зняті після того, як дослідники, які брали участь у дослідженні, не змогли відтворити власні результати.

У ході нового дослідження учені вирішили перевірити можливість появи мутацій в стовбурових клітинах мишей і епітеліальних клітинах людини. У результаті виявилося, що система викликає масштабні генетичні перебудови, в тому числі делеції (втрата ділянки хромосоми), що зачіпають кілька тисяч пар основ далеко від тієї ділянки, яка безпосередньо редагувався за допомогою CRISPR. Такі мутації можуть пошкодити важливі гени, що смертельно небезпечно для пацієнтів, яким може проводитися генна терапія.

Вчені підкреслюють, що при найгіршому становищі речей мутації можуть призвести до того, що важливі гени будуть "включені або вимкнені", що може спричинити серйозні проблеми зі здоров'ям.