Науковці зафіксували зміну пір року на Сонці

Науковці зафіксували зміну пір року на Сонці Сонце активізується і затихає кожні 11 років
Сонце активізується і затихає кожні 11 років.

Астрономи продовжують розгадувати таємниці Сонця. Нещодавно стало відомо, що на найближчій до нас зірки відбуваються процеси, які дуже нагадують за своєю фізикою і впливами зміну пір року.

Як повідомляється в статті, опублікованій в журналі Nature Communications, Сонце активізується і затихає кожні 11 років. Але не внаслідок випадкових процесів в його надрах, а завдяки існуванню такого собі магнітного аналога погоди в його атмосфері.

У період зростання активності на Сонці значно частіше відбуваються спалахи, з'являються "корональні діри" - області з підвищеною швидкістю сонячного вітру - і викиди плазми, які стають причиною магнітних бурь на Землі.

Головним показником рівня активності світила вважається кількість сонячних плям - порівняно темних і холодних областей, які утворюються там, де на "поверхню" зірки виходять "трубки" дуже потужного магнітного поля. Плями з'являються частіше при максимумах активності, і значно рідше - при "спокійному" Сонце.

Скотт Макінтош з Національного Центру атмосферних досліджень США в Боулдері і його колеги розкрили один з рушійних факторів, дирижирующих цими 11-річними циклами, намагаючись знайти причину того, чому пік числа спалахів на Сонці на кілька років відстає від того періоду часу, коли на поверхні світила спостерігається максимальне число плям.

Для розкриття причин цього феномену, який астрофізики називають "розривом Гнєвишева" на честь радянського піонера сонячних досліджень Мстислава Гнєвишева, Макінтош і його колеги проаналізували активність Сонця під час останнього циклу і простежили за змінами в конфігурації і силі його магнітного поля.

Вивчаючи дані, зібрані сонячною обсерваторією НАСА, автори статті виявили незвичайні "стрічки" магнітного поля над поверхнею Сонця. Вони виникали біля полюсів світила і потім мігрували в бік від полюсів до екватора, де зустрічалися і знищували один одного.

Цей процес, як з'ясували астрофізики, породжує окремий цикл коливань в активності Сонця, який накладається на класичні 11-річні періоди активності та спокою світила. Коли піки активності збігаються, корона, верхній шар атмосфери Сонця, дестабілізується, що породжує потужні сонячні спалахи і викиди плазми.

За розрахунками авторів статті, цей процес пояснює існування 95% всіх спалахів і магнітних бур на Сонці. Найближчим часом Макінтош і його колеги планують створити комп'ютерну модель Сонця, яка б враховувала існування "подвійних" циклів активності і дозволяла передбачати настання наступних періодів бур і "штилю" на поверхні світила.

Нагадаємо, обсерваторія сонячної динаміки NASA зробила унікальні кадри спалаху потужного класу "Х" на поверхні Сонця.