Гравітаційні хвилі можуть приховувати сліди інших вимірів – вчені

Гравітаційні хвилі можуть приховувати сліди інших вимірів – вчені Гравітаційні хвилі приховують сліди інших вимірів © NASA
Вчені мають намір перевірити теорію в кінці 2018-початку 2019 року.

Вчені заявили про те, що сплески гравітаційних хвиль, які породжуються чорними дірами, що зливаються, або пульсарами, можуть містити в собі інформацію про приховані або "згорнуті" виміри Всесвіту. Висновки дослідників опубліковані в Journal of Cosmology and Astroparticle Physics.

На даний момент учені не можуть прийти до єдиного висновку щодо того, чи є Всесвіт чотиривимірний або в ньому існує безліч прихованих вимірів. За словами дослідників, сліди цих вимірів, потенційних паралельних Всесвітів і мультиверсу можуть критися в тому, як "ейнштейновські" хвилі поширюються від джерела до детектора LIGO і іншим гравітаційним обсерваторіям на Землі.

Тепер же вчені прорахували те, як будуть виглядати гравітаційні хвилі в "ейнштейнівськоїму" чотиривимірному і суперструннойму десятивимірному Всесвіті і порівнявши їх між собою.

Як показали ці розрахунки, додаткові виміри дійсно повинні впливати на поведінку і структуру коливань простору-часу, серйозно міняючи два їхні властивості – гравітаційні хвилі з "багатовимірного" Всесвіту будуть володіти незвичайною поляризацією, а також їхня сила у високочастотній частині спектру, перевищує тисячу герц, буде аномально високою.

Поки обидва цих ефекти виміряти досить важко в тому числі й тому, що LIGO просто не може спостерігати за такими високочастотними коливаннями. У свою чергу, поляризацію гравітаційних хвиль вчені не зможуть виміряти до введення в дію головного конкурента" американської обсерваторії, європейського детектора VIRGO, який почне свою роботу в кінці серпня цього року, коли робота LIGO буде в черговий зупинена.

Гравітаційні хвилі були виявлені детекторами LIGO. Вони були породжені парою чорних дір, що зливаються, чиї маси в 29 і 36 разів перевищували сонячну, на відстані 1,3 мільярда світлових років від Землі. За частки секунди приблизно три сонячних маси перетворилися на гравітаційні хвилі, максимальна потужність випромінювання яких була приблизно в 50 разів більше, ніж від усього видимого Всесвіту.