Дзеркальні коропи змогли повернути еволюцію назад

Дзеркальні коропи змогли повернути еволюцію назад Дзеркальні коропи змогли повернути собі луску
За кілька десятків поколінь у дикій природі карпи повернули собі щільну луску.

Вчені заявили про те, що дзеркальні коропи всього за кілька поколінь повернули собі щільну луску, зберігши при цьому мутацію, відповідальну за відсутність лусочок. Для того, щоб "запустити еволюцію назад", коропи використовували інші гени, повідомляється в статті, опублікованій в журналі Proceedings of the Royal Society B.

Дзеркальні коропи – штучно виведена форма сазанів, практично позбавлена луски. На початку ХХ століття вони були випущені на волю в Мадагаскарі. Жителі острова активно займалися виловом цих риб і стали помічати, що на початку 1950-х років у них почала з'являтися луска, а до теперішнього часу карпи і зовсім перестали бути дзеркальними.

У рамках нового дослідження вчені виловили 686 карпов, 65% з яких мали щільну луску. Відомі принаймні дві незалежні мутації в двох копіях різних генів, що призводять до втрати луски, і їхні різні поєднання створюють різні форми дзеркальних коропів. Одну з мутацій вдалося зв'язати з геном рецептора фактора росту фібробластів (fgfr1a1). Друга залишається невідомою, але в гомозиготній формі вона смертельна для риб.

Вивчивши ДНК мадагаскарських карпов, які були густо вкриті лускою, автори виявили, що у них збереглася мутація в обох копіях гена fgfr1a1. Провівши серію схрещувань, дослідники переконалися, що збільшення у них щільності луски визначається саме геномом: успадкування цієї ознаки склало 0,49. За століття, що минуло з моменту, коли їхніх дзеркальних предків випустили на Мадагаскарі, змінилося менше 40 поколінь, і за цей час карпи "знайшли" інші способи повернути собі луску.

Як припускають вчені, швидкі еволюційні зміни можуть бути пояснені полігенною природою даної ознаки: додаткові геномні варіанти, які впливають на щільність луски, можуть зустрічатися і у особин дикого типу, але нормальний стан гена fgfr1a1 маскує їхню дію. У дзеркальних коропів, що мають мутантний fgfr1a1 і опинилися під тиском природного відбору (швидше за все, щільна луска забезпечує кращий захист від паразитів), ці поки невідомі генні варіанти зуміли проявитися, повернувши їм природне лускате покриття шкіри.

Раніше американські вчені з'ясували, що деякі медузи перетворилися на одноклітинних паразитів. Випадок став безпрецедентним прикладом еволюції в бік спрощення з великої тварини в мікроскопічного паразита.