Британські археологи встановили дату царювання першого фараона Єгипту

Британські археологи встановили дату царювання першого фараона Єгипту Великий сфінкс у Гізі вважається найдавнішою скульптурою у світі. Час його споруди невідомо © usiter.com

Група археологів з Великобританії виявила, що перехід від общинного землеробського побуту до давньоєгипетської державі під верховним правлінням фараона стався швидше, ніж вважалося раніше.

Використовуючи метод радіовуглецевого датування та створення комп'ютерних моделей, вони встановили, що перший правитель в історії цивілізації фараон Ага прийшов до влади приблизно в 3100 році до нашої ери.

Провідний дослідник доктор Майкл Ді з археологічної лабораторії Оксфордського університету сказав, що управління держави в Стародавньому Єгипті було унікальним для стародавнього світу.

"Це була територіальна держава. Країна, з моменту формування встановила межі своєї території, багато в чому була такою, як ми думаємо про держави сьогодні", - вважає вчений.

Хронологія раннього періоду історії Стародавнього Єгипту раніше ґрунтувалася на грубих оцінках. При відсутності письмових свідоцтв про ранній період існування давньоєгипетської держави основні події тоді встановлювалися на підставі стилістичного датування керамічних виробів, знайдених у похованнях.

Нині ж учені використовують радіовуглецевий метод датування волосся, кісток і рослин, знайдених під час розкопок. Археологічні свідоцтва та комп'ютерні моделі допомогли точно визначити, коли виникла перша держава на території Стародавнього Єгипту.

Раніше передбачалося, що початок додинастичного періоду, тобто періоду, коли групи людей стали селитися уздовж Нілу і обробляти землю, датується приблизно 4000 роком до нашої ери. Проте останні дані показали, що цей процес розпочався пізніше, між 3700 і 3600 роками д.н.е.

Вчені виявили, що всього кілька сотень років тому, приблизно в 3100 д.н.е., суспільство трансформувалося в країну, на чолі якої стояв одноосібний правитель. Майкл Ді сказав, що цей період часу виявився коротшим, ніж передбачалося раніше, продовжившись на 300 або 400 років менше.

"Давньоєгипетська держава з'явилася швидко - величезні соціальні зміни відбулися за цей час. Цікаве порівняння з іншими місцями. У Месопотамії, наприклад, сільськогосподарські громади існували протягом кількох тисяч років, перш ніж з'явилося щось схоже на державу", - сказав Ді.

Археологи вважають, що перший цар Єгипту Ага прийшов до влади після того, як інший видатний лідер Нармер об'єднав землі країни.

Група вчених змогла визначити дати царювання наступних семи фараонів. Це Джер, Джет, цариця Мернейт, Ден, Аджиб, Семерхет і Каа, які разом з Ага склали першу династію Стародавнього Єгипту. !zn