Астрономи знову закликали повернути Плутону статус планети

Астрономи знову закликали повернути Плутону статус планети Астрономи наполягають на тому, що Плутон є планетою © nasa.gov
Вчені наполягають, що виключення Плутоні з числа планет Сонячної системи було помилковим.

Астрономи Алан Стерн і Девід Грінспун закликали повернути Плутону статус планети, якого він був позбавлений у 2006 році. Як зазначають вони у своїй колонці в The Washington Post, рішення позбавити Плутон статусу планети було помилковим, а дані, отримані в ході місії New Horizons, дозволили упевниться в тому, що він має всі необхідні "планетні" властивості.

"Коли ми бачимо об'єкт, схожий на Плутон, з безліччю знайомих рис – горами льоду, покладами азоту, блакитним небом з шарами смогу – ми та наші колеги цілком природно використовуємо слово "планета" для того, щоб позначити цей об'єкт і порівняти його з іншими відомими планетами", - пишуть вчені.

Вони зазначають, що необхідність переосмислити значення слова "планета" була продиктована декількома відкриттями: виявленням безлічі планет, що знаходяться за межами Сонячної систем і обертаються навколо інших зірок, які називаються "екзопланетами", і відкриттям безлічі невеликих вкритих кригою об'єктів за орбітою Нептуна.

У 2006 році Міжнародний астрономічний союз прийняв нове визначення планети, яке, як підкреслюють Стерн і Грінспун, "було поспішним і містить кілька недоліків". По-перше, воно визначає планетою тіло, яке обертається навколо Сонця, "викидаючи", таким чином, екзопланети. По-друге, планетою вважається небесне тіло, яке змогло очистити свою орбіту від астероїдів та іншого "сміття". "Це призводить до низки химерних і абсурдних висновків. Наприклад, про те, що перші 500 мільйонів років свого існування Земля не була планетою, оскільки оберталася серед уламків. Або про те, що якщо ми візьмемо Землю зараз і перемістимо в пояс астероїдів, вона перестане бути планетою", - пишуть астрономи.

"Фактично, астрономи "порушують" цю постанову МАС кожен раз, коли вони називають будь-світ, відкритий за межами Сонячної системи, планетою, і обговорюють геологію та інші властивості карликових світів. З іншого боку, журналісти і прихильники цієї ідеї продовжують спотворювати образ Плутона в умах обивателів, школярів і студентів, прирівнюючи його за статусом до пересічних астероїдів", - продовжують Стерн і Грінспун.

Дослідники підкреслюють, що рік тому було запропоноване нове визначення планети, яке спирається на її геологічні властивості, а не на особливості орбіти, і відправили його на розгляд до МАС. Як сподіваються Стерн і Грінспун, керівні органи МАС погодяться з їхньою ідеєю найближчим часом і повернуть Плутону статус планети.

"Саме слово планета з'явилося набагато раніше, ніж наука астрономія. Не можна заганяти здоровий глузд в якісь лінгвістичні рамки. Значення слів визначає культура, а не голосування, і те ж саме стосується наукових парадигм", - підсумовують науковці.

New Horizons - автоматична міжпланетна станція NASA, запущена в рамках програми "Нові рубежі" (New Frontiers) і призначена для вивчення Плутона і його природного супутника Харона.

Запуск було здійснено 19 січня 2006 року, з прольотом Юпітера (і гравітаційним маневром в його полі тяжіння) у 2007 році і Плутону - в 2015 році. Повна місія станції New Horizons розрахована на 15-17 років.

Станція New Horizons максимально наблизилася до Плутона (12,5 тисяч км) 14 липня 2015 року в 14:50 за київським часом. Космічний апарат протягом 30 хвилин повинен був провести близько 150 наукових вимірювань. Однак існувала ймовірність, яка дорівнює 0,01%, що New Horizons може бути втрачено через зіткнення з частинками космічного пилу і великими тілами. Після прийняття "дзвінка" від міжпланетної станції, вчені переконалися в успішному виконанні нею своєї головної місії.

Очікується, що в 2019 році станція досягне планетоїда 2014 MU69 – об'єкта в поясі Койпера, обраного в якості можливої нової цілі для New Horizons.