Астрономи знайшли планету в зародженні

Астрономи знайшли планету в зародженні
Учені зробили відкриття, яке може підтвердити теорію утворення планет. Виявлена протопланета являє собою газовий гігант на зразок Юпітера, що знаходиться на ранньому етапі формування.

Спостерігаючи за небом південної півкулі, астрономи зробили відкриття, яке може підтвердити теорію утворення планет: навколо однієї із зірок у сузір'ї Муха виявлено протопланету.

Мова йде про молоду зірку HD 100546, що в 2,5 рази важче Сонця і віддалена від Землі на невелику за космічним мірками відстань в 337 світлових років. HD 100546 вважається відносно добре вивченим об'єктом, і раніше вже висловлювалися припущення про те, що біля неї на дистанції, що становить близько шести відстаней між Землею і Сонцем, можуть бути планети.

Положення зірки HD 100546 в сузір'ї Муха (ілюстрація ESO, IAU and Sky & Telescope)

Однак знахідка, про яку пишуть вчені в статті в журналі Astrophysical Journal Letters, віддалена від зірки приблизно на 10 мільярдів кілометрів. Для порівняння: відстань між Землею і Сонцем становить близько 150 млн км. Таким чином, виходить, що виявлена екзопланета трохи не вписується в попередні розрахунки.

Протопланета, за розміром з Юпітер, формується за рахунок газу і пилу навколо материнської зірки (ілюстрація ESO/L. Calçada)

Планета була виявлена в інфрачервоному діапазоні фахівцями Європейської південної обсерваторії (ESO) за допомогою особливої оптичної системи NACO, створеної на базі "Дуже великого телескопа" (VLT). NACO має спектроскопічні, поляриметричні і коронографічні можливості і дозволяє отримувати високоякісні зображення космічних об'єктів.

Так, використовуючи коронограф, астрономи зменшили яскраве світло материнської зірки і змогли роздивитися в протопланетному диску, навколишньому HD 100546, маленьку пляму.

Зображення газопилового диска навколо зірки HD 100546, зібраної з даних, отриманих телескопами "Хаббл" і VLT. Положення зірки позначено червоним хрестом. Праворуч: інфрачервоний знімок, який показує ймовірну протопланету (ілюстрація ESO/NASA/ESA/Ardila et al.)

Виявлена протопланета являє собою газовий гігант на зразок Юпітера, що знаходиться на ранньому етапі формування. У процесі "дорослішання" планета акумулює газ і пил і стає більш щільною.

"Вивчення екзопланет - одна з найбільш захоплюючих областей астрономії, що динамічно розвивається за рахунок технічного прогресу, - говорить доктор Адам Амара (Adam Amara) з Технологічного інституту Цюріха. - Ми працюємо на передовій людських знань про Всесвіт, збільшуючи кордони непізнаного".

Втім, поки залишаються сумніви в правильності висновків учених. Є менш імовірні пояснення знахідки: так,пляма може бути особливою формою якогось фонового випромінювання. Зазначені припущення, за словами вчених, можна буде спростувати в ході подальших спостережень. !zn