Астрономи знайшли "галактичний фонтан"

Астрономи знайшли "галактичний фонтан" Вчені зафіксували "фонтан" з холодного і гарячого газу © eso.org
Фонтан молекулярного газу живиться енергією чорної діри.

Астрономи за допомогою спостережень, проведених на телескопі ALMA, та даних, отриманих спектрографом Muse Дуже великого телескопа, виявили величезний фонтан молекулярного газу, який підживлюється енергією надмасивної чорної діри, розташованої в центрі найяскравішої галактики кластера Abell 2597, повідомляється на сайті Європейської південної обсерваторії.

Структура розташовується на відстані одного мільярда світлових років від Землі. Спостереження показують, що надмасивна чорна діра в центрі далекої галактики викидає в простір потужний струмінь холодного молекулярного газу, який потім випадає назад на чорну діру у вигляді міжгалактичної "зливи".

Як підкреслюють дослідники, одночасний приплив і відтік речовини у формі масштабного "фонтану" спостерігається вперше. "Можливо, це перша зоряна система, в якій ми знайшли ясні свідоцтва як припливу холодного молекулярного газу до чорної діри, так і його відтоку або викиду у вигляді джетів, що стікали з околиці чорної діри", - заявив один з авторів дослідження Грант Тремблей.

Вчені встановили, що холодні молекули з температурою до мінус 250-260°C, падають у напрямку до чорної діри. Крім того, дослідники простежили також рух більш теплого газу, який викидається з області чорної діри у формі джетів – струменевих викидів.

Раніше вчені вивчили нові дані рентгенівської обсерваторії "Чандра" і виявили кільце яскравих джерел рентгенівського випромінювання в галактиці, яка розташовується на відстані 300 мільйонів світлових років від Землі.