Астрономи зафіксували незвичайний спалах в далекій галактиці

Астрономи зафіксували незвичайний спалах в далекій галактиці Загадковий об'єкт розташовується на відстані 200 мільйонів світлових років від Землі © Naked Science
Об'єкт розташовується на відстані 200 мільйонів світлових років від Землі.

Астрономи зафіксували незвичайний спалах в галактиці, яка розташовується на відстані 200 мільйонів світлових років від Землі. Відзначається, що спалах міг бути надновою, але набрав повну силу всього за кілька днів виявився на порядок яскравішим за надновц. Про свої спостереження Стівен Смартт з університету Квінс у Белфасті і його колеги розповіли в Astronomer's Telegram, а детальніше про знахідку пише The Washington Post.

Спалах отримав назву AT2018cow. "Я ніколи не бачив нічого подібного в локальному Всесвіті", -зізнався Смартт. Дослідник підкреслив, що зазвичай вибухам наднових необхідно кілька тижнів для того, щоб досягти піку своєї яскравості. AT2018cow же всього за три дні став в 10 разів яскравішим, ніж звичайна наднова. Незвичайна поведінка об'єкта привернула увагу астрономів з усього світу і всього через кілька тижнів після вибуху за ним почали спостерігати десятки команд вчених.

Спочатку Смартт припускав, що джерело вибуху розташоване у Чумацькому Шляху. Але спостереження інших астрономів дозволили встановити, що він знаходиться в галактиці CGCG 137-068 із сузір'я Геркулеса. На думку дослідників, подібний вибух міг створити гравітаційні хвилі, однак детектори LIGO зараз проходять модернізацію, а інших підходящих "гравітаційних обсерваторій" поки немає.

Разом з тим, вчені використали всі можливі інструменти для спостережень. Ця робота показала, що AT2018cow виключно яскравий у всіх діапазонах-від радіохвиль до рентгенівського, і спектр його не містить ліній поглинання, характерних для вибухів наднових, - за словами Смартта, він "дивно гладкий". Поки що особливості AT2018cow не дозволяють зв'язати його з жодним відомим явищем або об'єктом. Тим часом яскравість його почала знижуватися.

За деякими ознаками об'єкт можна віднести до наднових типу Ic, спектри яких відрізняються дефіцитом водню, кремнію і гелію, - далеких вибухів масивних зірок, що проеволюціонували до останніх кроків свого існування. Крім того, виражений сигнал в радіо - і рентгенівських хвилях може свідчити про те, що вибух супроводжувався появою потужного джета часток, розігнаних до близькосвітлових швидкостей.

Раніше повідомлялося про те, що вчені виявили найяскравішу наднову зірку у Всесвіті. ASASSN-15lh у два рази яскравіша за зафіксований раніше максимум для наднових, в тисячі разів яскравіша за "нормальних" наднових і в 50 разів яскравіша за нашу галактику Чумацький Шлях.