Астрономи зафіксували найбільш далекий викид гамма-випромінювання

Астрономи зафіксували найбільш далекий викид гамма-випромінювання Вчені зафіксували гамма-випромінювання віком сім мільярдів років © NASA
Потік космічних частинок розділився на дві частини.

Астрономи зафіксували потужний сплеск гамма-випромінювання від незвичайного космічного об'єкта QSO B0218+357. Пучок космічних частинок через викривлення простору-часу розділився на дві частини, які досягли Землі з різницею в 10-12 днів. Висновки вчених були опубліковані в журналі Astronomy&Astrophysics.

QSO B0218+357 є блазаром, відстань від якого до Землі оцінюється в сім мільярдів світлових років. Це рідкісний тип квазарів - найяскравіших об'єктів у Всесвіті, які утворені надмасивної чорною дірою і поглощаемым нею речовиною. Вони, ймовірно, являють собою ядра активних еліптичних галактик. Однак блазари відрізняються тим, що вони досить компактні, а їхній блиск періодично змінюється. Як і інші квазари, вони викидають струмені плазми (джети) зі швидкістю, близькою до швидкості світла.

В липні 2014 року вчені зафіксували потужний спалах в QSO B0218+357. Енергія фотонів, які досягли нашої планети, наближалась до значень 65-175 гігаелектронвольт.

Оскільки між блазаром і Землею знаходиться масивний об'єкт, який викривляє своїм гравітаційним полем простір-час, промені від QSO B0218+357 розбилися на два пучка, і один з них прийшов на 10-12 днів пізніше другого. Таке явище називається гравітаційним лінзуванням.

За словами астрофізиків, на даний момент блазар QSO B0218+357 є найвіддаленішим джерелом гамма-променів з відомих.

Раніше вчені змогли помітити процес формування зірки-надгіганта. Міжнародна група астрономів під керівництвом Катарини Джонсон з Ліндського університету спостерігала величезний газопилової диск, який обертається навколо молодої зірки в сузір'ї Центавра. Діаметр об'єкта в дві тисячі разів перевищує відстань від Землі до Сонця, а маса центральної зірки перевищує сонячну в 25 разів. Знахідка може стати підтвердженням гіпотези про механізм виникнення надмасивних зірок шляхом поступового поглинання речовини аккреційних дисків, що швидко обертаються.