Астрономи вперше виявили супутник у екзопланети

Астрономи вперше виявили супутник у екзопланети Астрономи вперше відкрили екзосупутник © N+1
Дослідники наклали безліч знімків телескопа "Кеплер" один на одного.

Астрономи Девід Кіпінг і Алекс Тічі заявили про можливе відкриття першого екзоспутника – планети, яка обертається навколо іншої планети за межами Сонячної системи. Висновки дослідників опубліковані на сайті arXiv.org.

У ході дослідження вчені наклали безліч фотографій того, як планета проходила по диску зірки, зроблених телескопом "Кеплер", один на одного. Дослідники зібрали сотні фотографій приблизно 280 планет, за якими "Кеплер" стежив практично безперервно під час першого етапу своєї роботи, наклали їх одна на одну і "вирахували" з них те міні-затемнення, яке викликало проходження планети по диску світила.

Відповідно, якщо у планети є супутник, тоді яскравість зірки буде характерним чином "просідати" під час її проходження по диску світила. Якщо ж його немає, то тоді зірка буде завжди залишатись однаковою, і супутники у її планет повинні бути відсутнім.

Подібні коливання яскравості світил, як показали розрахунки Тічі і Кіпінга, були присутні в даних за світінням декількох десятків зірок, одна з яких, Kepler-1625, практично гарантовано повинна мати великий екзосупутник розміром з Іо, один з найбільших супутників Юпітера.

Виявлений супутник обертається навколо планети Kepler-1625b, яка нагадує собою зменшений Сатурн. Радіус планети в два рази менше, ніж у Юпітера, і в шість разів більше, ніж у Землі. Планета-гігант робить один оберт навколо світила приблизно за 287 днів і знаходиться практично посередині населеної зони зірки.

Разом з тим, як відзначають вчені, останні виміри властивостей зірки Kepler-1625 показують, що вона може бути набагато більшою, ніж вважали раніше учені. У такому разі Kepler-1625b буде схожа на Юпітер, а не на Сатурн, і її супутник в такому випадку буде дуже великим – його можна буде порівняти за масою і діаметром з Нептуном, а не супутниками Юпітера.

Подальші спостереження за планетою вчені планують провести за допомогою телескопа "Хаббл".

Раніше повідомлялося про те, що вчені відкрили екзопланету з орбітою, що суперечить теоретичним моделям. Обертаючись навколо досить невеликої зірки, вона відхилена від площини обертання зірки на 76%. Планета має масу, близьку до маси Юпітера, але розташовується на більш близькій відстані до зірки.