Екзопланета - В атмосфері екзопланети вперше виявлений гелій - Технології - dt.ua

Астрономи вперше виявили гелій в атмосфері екзопланети

3 травня, 2018, 18:15 Роздрукувати

Атмосфера планети розпечена до 500 градусів Цельсія.

Планета робить оберт навколо зірки за 5,7 земних дня

Астрономи з Екстерського університету запропонували новий метод спостережень за атмосферами екзопланет. Як повідомляє Naked science, метод був випробуваний під час спостережень за далеким газовим гігантом WASP-107b і дозволив вперше за всю історію вивчення далеких планет виявити в його атмосфері гелій.

Для того, щоб зафіксувати спектральні лінії в атмосфері екзопланети, вчені стежать за її пересуваннями по диску зірки. На початку і кінці подібного руху атмосфера "екранує" фонове випромінювання. Подібний метод спостережень є досить складним, тому вченим вдалося вивчити атмосферу невеликої кількості екзопланет, в якій були виявлені водний пар і ціаніди, але гелій, який вважається досить поширеним у Всесвіті матеріалом, виявити не вдавалося.

Проте в деяких випадках сигнал гелію можна знайти в незвичайній області, де він більш виражений і легше у виявленні. Такий підхід і продемонстрували британські астрономи на прикладі газового гіганта WASP-107b. Екзопланета належить до класу "гарячих "нептунІв"": при розмірах, що доходять до розмірів Юпітера, вона вкрай "пухка" і має масу у вісім разів меншеу за юпітеріанську. WASP-107b обертається біля зірки в 200 світлових роках від Землі, надзвичайно близько до свого світила — ближче, ніж Меркурій, — роблячи один оберт по орбіті за 5,7 земних дня.

Атмосфера екзопланети розпечена до 500 градусів Цельсія. Телескоп "Хаббл" спостерігав за нею в інфрачервоному спектрі, що дозволило зареєструвати вузьку смугу абсорбції на 10,833 ангстрема — характерну для атомів гелію, що знаходяться в збудженому стані, і довести його присутність в атмосфері далекої екзопланети. Вчені підрахували, що через близькість до зірки атмосфера WASP-107b піддається постійній ерозії і втрачає від 10 тисяч до 100 тисяч маси на секунду. Можливо, вона навіть залишає кометоподобный хвіст, що розтягується по орбіті за планетою.