Астрономи відкрили "безсмертну" наднову

Астрономи відкрили "безсмертну" наднову Наднова вперше вибухнула ще в 1954 році © NASA
Наднова вибухала кілька разів, але продовжує залишатися зіркою.

Астрономи виявили наднову зірку, вибухи якої повторюються знову і знову. Про своє відкриття дослідники повідомили в журналі Nature.

Наднова iPTF14hls була відкрита на Palomar Transient Factory у 2014 році і виглядала здавалася не примітною, але через кілька місяців вчені з обсерваторії Las Cumbres помітили, що яскравість її після деякого спаду знову зростає. Це виявилося вкрай незвичайним, і велика міжнародна група астрономів на чолі з Иаїром Аркаві використала дані обсерваторії Keck.

Спектральні лінії iPTF14hls містили лінії водню, вказуючи на наднову II класу. Однак замість того, щоб спалахнути неймовірно яскраво і протягом приблизно півроку згаснути, вона, мабуть, вибухає знову і знову – вчені з подивом помітили низку з п'яти надзвичайно інтенсивних спалахів, так що світність остаточно стала падати лише через два роки.

Дослідники провели спектральні спостереження галактики, в якій розташовується наднова, і вивчили архівні знімки, встановивши, що вперше спалах можна було помітити ще у 1954 році. Виявилося, що зірка якимось чином пережила той вибух і знову спалахнула у 2014 році.

За розрахунками вчених, зірка приблизно у 50 разів важча за Сонце і, імовірно, є найважчою з усіх, чиї вибухи вдавалося спостерігати вченим. На думку дослідників, саме великі розміри зірки роблять її поведінку такою незвичайною.

Раніше повідомлялося про те, що вчені виявили найяскравішу наднову зірку у Всесвіті. ASASSN-15lh у два рази яскравіша за зафіксований раніше максимум для наднових, в тисячі разів яскравіша за "нормальних" наднових і в 50 разів яскравіша за нашу галактику Чумацький Шлях.