Астрономи розкрили таємницю "вогняних торнадо" на Сонці

Астрономи розкрили таємницю "вогняних торнадо" на Сонці Вчені розповіли про "вогняні торнадо" на Сонці © NASA
Торнадо стоять на місці, а не обертаються.

Вчені заявили про те, що вогняні торнадо, які були відкриті на Сонці п'ять років тому, не обертаються, як аналогічні структури на Землі, а стоять на місці. Свої висновки дослідники озвучили на європейському тижні астрономії і науки в британському Ліверпулі.

Висока температура корони, верхнього шару сонячної атмосфери, до цих пір залишається загадкою для астрофізиків. Нижні шари Сонця - фотосфера і хромосфера - розігріті до температури десять тисяч градусів Кельвіна. В прикордонному шарі між короною і фотосферою товщиною в кілька кілометрів ця температура збільшується в сотні тисяч разів і досягає мільйонів градусів Кельвіна.

Повноцінного пояснення цього феномена, який не викликає сумніву у більшості вчених, поки що не існує. Деякі астрономи вважають, що атмосфера Сонця розігрівається потужними викидами плазми і спалахами, періодично відбуваються на його поверхні в тих точках, де виникають протуберанці і їхні молодші "сестри" - спікули, проте однозначних свідчень цього так і не було знайдено.

Перші натяки на те, яким чином відбувається розігрів корони, були виявлені у 2012 році камерами зонду SDO. Тоді дослідники виявили кілька гігантських магнітних структур, схожих за формою на торнадо. Ці вогняні вихори, в яких матерія рухалася зі швидкістю 300 тисяч кілометрів на годину, не стояли на місці, а "гуляли" по поверхні світила, піднімаючи матерію з його надр у короносферу по спіральній траєкторії.

Це рух, який нагадував те, як повітря рухається всередині земних ураганів, вчені трохи пізніше вважали одним з основних механізмів розігріву і розгону матерії корони Сонця, з чим, однак, були не згодні багато інших астрофізиків. Вчені знайшли перші докази того, що це дійсно не так, створивши першу тривимірну карту цих "плазмових торнадо".

Вимірюючи силу ефекту Доплера в різних частинах сонячних "торнадо", вчені несподівано виявили, що вони виглядають зовсім не так, як вони собі їх представляли по знімках з SDO. Виявилося, що розпечена плазма рухається в них не вгору по спіралі, а по колу, фактично залишаючись на одній і тій же висоті відносно поверхні світила.

Подібна манера руху плазми, як пояснюють астрофізики, говорить про те, що ці структури схожі по своїй реальній формі не на торнадо, а на товсті нитки або "волосся", нічим не відрізняються по влаштуванню від звичайних протуберанців. Іншими словами, ніяких торнадо на Сонці немає, і вони не можуть брати участь у розігріві корони.

Нагадаємо, 6 вересня на Сонці був зареєстрований найпотужніший за 12 років спалах.