Астрономи розкрили механізм появи сонячної корони

Астрономи розкрили механізм появи сонячної корони Наноспалахи розігрівають Сонце до великих температур © NASA
На Сонці утворюються мільйони невидимих наноспалахів.

Вчені заявили про те, що корона Сонця розігрівається до високих температур не тільки за рахунок великих спалахів і викидів плазми, але і завдяки народженню мільйонів наноспалахів. Висновки дослідників опубліковані в журналі Nature Astronomy.

Висока температура корони досі залишається загадкою для астрофізиків. Нижні шари Сонця - фотосфера і хромосфера - розігріті до температури в 6-10 тисяч градусів Кельвіна. В прикордонному шарі між короною і фотосферою товщиною в кілька кілометрів ця температура різко збільшується в сотні тисяч разів, досягаючи приблизно мільйона градусів Кельвіна.

Повноцінне пояснення цього феномена поки що не існує. Багато астрономів вважають, що атмосфера Сонця розігрівається потужними викидами плазми і спалахами, що періодично відбуваються на його поверхні, проте однозначних свідчень цього так і не було знайдено.

У ході дослідження вчені вивчили дані, які зібрав унікальний рентгенівський телескоп FOXSI, призначений для спостережень за активністю Сонця в рентгенівському діапазоні. По суті, він є "наземним" аналогом одного з інструментів японського орбітального телескопа Hitomi, що вибухнув у березні минулого року.

Атмосфера Землі заважає вести подібні спостереження за світилом та іншими зірками, тому американські і японські вчені змушені запускати це пристрій у верхні її шари на спеціальних ракетах, які дозволяють за допомогою FOXSI проводити дослідження протягом кількох десятків хвилин перед тим, як телескоп почне повертатися в атмосферу.

Цих нетривалих спостережень вистачило для того, щоб зрозуміти, в яких регіонах Сонця виникають спалахи жорсткого рентгенівського випромінювання, які свідчать про початок розігріву його корони, і порівняти їх з розташуванням великих спалахів, за якими стежать супутники ESA і NASA.

Як виявилося, більша частина вогнищ найбільш високоенергетичних рентгенівських сплесків перебувала не в околицях плям і недавніх викидів корональної матерії, а у "спокійних" регіонах світила, які не виявляють помітної активності. Як припускають науковці, в цих куточках Сонця відбуваються своєрідні наноспалахи, невидимі для нашого ока і інструментів зондів, які при цьому розігрівають корону до температури в десятки мільйонів градусів Кельвіна.

Між тим самі плями виробляють набагато менше жорсткого рентгена, ніж спокійні області Сонця, тобто вони досить слабо розігрівають корону світила. Все це, як вважають дослідники, вказує на те, що наноспалахи, а не потужні викиди корональної матерії, є головним механізмом розігріву атмосфери Сонця.

Нагадаємо, 6 вересня на Сонці був зареєстрований найпотужніший за 12 років спалах.