Астрономам вдалося відкрити "невидиму" зоряну систему

Астрономам вдалося відкрити "невидиму" зоряну систему Відкриття було зроблено завдяки методу гравітаційного лінзування © Naked Science
Відкриття зробили завдяки гравітаційному лінзуванню.

Вчені за допомогою методу гравітаційного лінзування відкрили систему, що складається з двох зірок, дуже тьмяних для того, щоб їх могли помітити телескопи. Разом з тим, вони видали себе тим, що викривили світло далекої та яскравої зірки, повідомляє Naked science.

Телескоп Gaia спостерігає за зірками Чумацького Шляху, фіксуючи їхню світність, положення і рух. У 2016 році вчені помітили, що одна з зірок веде себе дивно, швидко і різко змінюючи яскравість. Ця поведінка виявилася пов'язана не з самим світилом, а з об'єктом, який розташовувався перед ним. Для телескопів він виявився невидимим, але його гравітація викривляє світло розташованої за ним зірки.

Гравітаційна лінза отримала назву Gaia16aye, вченим вдалося визначити її природу. "Одиночна лінза, створена поодиноким об'єктом, дає просто невелике, поступове зростання яскравості і потім поступовий спад, по мірі того, як вона проходить на фоні віддаленого джерела. У цьому випадку яскравість не тільки різко падала, але і через пару тижнів так само різко зросла, що дуже незвично", - розповів провідний автор дослідження Лукаш Вирзиковськи.

Для додаткового вивчення незвичайного об'єкту були використані наземні телескопи. Протягом 500 діб спостережень вчені бачили п'ять таких циклів. Дослідники пов'язали їх з гравітаційною лінзою, створеною подвійною зіркою. Обертаючись, така система створює складну систему невеликих і швидких гравітаційних лінз, які викликають різкі зміни в яскравості більш далекої зірки.

У результаті вчені виміряли характеристики подвійної зірки без прямих спостережень. За їхніми оцінками, система включає два червоних карлика масами 57 і 36% від маси Сонця, які обертаються навколо загального центру тяжкості за 2,88 земних року.

Раніше астрономи помітили, що невелика галактика, розташована в групі Скульптор, поступоворуйнується гравітаційним впливом гігантської галактики, розташованої по сусідству з нею. Виявлена галактика належить до типу карликових сфероїдальних галактик, але, на відміну від інших подібних галактик, вона має витягнуту форму, спрямовану в бік NGC 253. Така форма галактики може вказувати на те, що на неї діє гравітаційний вплив більшої галактики, який сильніше діє на ближній бік.