Астрономам вдалося побачити наднову в перші години її життя

Астрономам вдалося побачити наднову в перші години її життя Астрономи вперше спостерігали за надновою зіркою в перші години після народження © NASA
Наднова зірка спалахнула в жовтні 2013 року.

Астрономам вперше вдалося побачити спалах наднової зірки у перші години після її народження і простежити за тим, як ударна хвиля "розганяє" електрони в останках викинутої зірки. Результати роботи вчених були опубліковані в журналі Nature Physics.

За останні роки вчені фіксували сотні нових наднових і активно вивчали їхні спалахи, що допомогло їм дізнатися багато нового про те, як народжуються елементи важче заліза, як могла виникнути Сонячна система і яку роль наднові грають в еволюції галактик і народженні зірок в них. Тим не менше, головні таємниці наднових залишаються загадкою для астрономів, оскільки їх зазвичай знаходять через кілька днів після того, як відбудеться спалах, і коли ударна хвиля, що розповсюджується від центру наднової через всю її туманність, вже встигне знищити частину зовнішніх оболонок померлої зірки.

Тепер же дослідникам вдалося отримати перші фотографії та спектральні дані про наднову iPTF 13dqy, що спалахнула в сузір'ї Пегаса в галактиці NGC 7610 всього через три години після її народження. Зірка розташовується на відстані 160 мільйонів світлових років від Землі.