ТЕ, ЩО ДЕШЕВО, — ЗАВЖДИ СЕРДИТО! - Соціум - dt.ua

ТЕ, ЩО ДЕШЕВО, — ЗАВЖДИ СЕРДИТО!

16 серпня, 2002, 00:00 Роздрукувати Випуск №31, 16 серпня-23 серпня

«Один ремонт дорівнює двом пожежам», — стверджує народний досвід. Але, попри це багатообіцяюче тв...

«Один ремонт дорівнює двом пожежам», — стверджує народний досвід. Але, попри це багатообіцяюче твердження, багато наших співгромадян відважно наважуються поставити власний експеримент, потай сподіваючись, що вже у них усе буде інакше. Ті, хто багатший, гадає, що позбутися зайвих проблем можна звернувшись у солідну фірму, хто бідніший — сподівається на чесних робітників із Західної України і власні «золоті руки». Однак неприємностей не вдається уникнути ні першим, ні другим. Причина тому — невміння грамотно «підстелити соломку» у місці ймовірного падіння власних надій на швидкий і якісний ремонт.

Моя знайома запросила, здавалося б, відмінну бригаду: люди в ній працювали тверезі, надійні і, головне, усе обіцяли зробити за тиждень. Робота, дійсно, була виконана в строк, але не минуло й півроку, як почала відлітати плитка, відклеюватися шпалери, а дорогий паркет пішов «хвилями». Природно, знайти халтурників виявилося неможливо — телефон, за яким їх наймали, не відповідав. Чоловік нещасної почухав потилицю і вирішив зайнятися ремонтом самостійно: «Я, — каже, — із самого початку стверджував, що всі ці робітники — шахраї». Поступово ремонт так його захопив, що перетворився на справжнє хобі: ось уже років десять він приходить додому, вечеряє і починає щось клеїти, стругати або довбати отвори перфоратором. «Із одного боку, — скаржиться невезуча дама, — це жахливо: у квартирі десять років іде ремонт із усіма звідси випливаючими наслідками, а з іншого — він самостійно засклив балкони, переклав кахель, паркет і лінолеум на кухні, навіть викопав і облаштував льох під балконом».

Подібні казуси трапляються і з замовниками цілком респектабельних фірм. Звісно, вони навряд чи намагаються усунути недоліки власними руками, але й особливої радості за необхідності платити за виконану роботу двічі теж не відчувають. Тим часом, багатьом без ремонту просто не обійтися, особливо напередодні зими. Стіни більшості наших будинків не захищають ні від спеки влітку, ні від холоду взимку. Єдина можливість — утеплюватися самостійно. Для цього в магазинах є практично все: спеціальні системи для утеплення стін, склопакети на вікна, а також радіатори центрального опалення — у тому числі і якісні вітчизняні. Ті, що стоять у квартирах, зараз практично не захищають від морозів: адже вони встановлювалися в той час, коли температура подачі води в будинки була значно вищою. Сьогодні тоненькі радянські металеві батареї рятують хіба що самих себе — від переохолодження води і розриву.

Словом, ремонт — не лише справа естетики, а й якості життя. Але щоб він не перетворився на справжній жах, необхідно вжити деяких заходів безпеки. Якщо вже й запрошувати в дім приватників, то лише за надійною рекомендацією. Приміром, якщо дана бригада зробила відмінний ремонт у ваших знайомих. У решті випадків краще мати справу з фірмою або приватним підприємцем, із яким можна укласти договір про виконання тих чи інших робіт.

— Іноді всі проблеми виникають із вини замовника, — розповіли в одній зі столичних фірм із ремонту квартир. — Особливо, якщо він хоче заощадити там, де цього робити не слід: наприклад, на якості будматеріалів або часі виконання робіт. Але те, що дешево, завжди сердито. Подібна економія закінчується відпаданням плитки й іншими неприємностями. Правильніше було б не встановлювати строки самостійно чи вимагати покласти плитку на дешевий розчин, а з’ясувати, за який час ця сама плитка може бути покладена якісно (для стандартної радянської кухні це два-три дні).

Однак частіше «проколи» відбуваються з вини самих фірм. Адже навіть найбільш совісна з них працює лише на себе, а отже, де можна — ловчить. Тому докладніше про міри захисту від несумлінних ремонтників ми попросили розповісти начальника відділу з питань дотримання законодавства в сфері послуг Держстандарту України Сергія Литвиненка.

— Найчастіше за все проблеми виникають у тих, хто знаходить бригаду по телефону. Потім, коли вони хочуть висунути претензії, виявляється, що телефон є, а фірми такої не існує. Тому в обов’язковому порядку потрібно побувати у фірмі, що береться за виконання ремонтних послуг, подивитися на копію свідоцтва про реєстрацію: чи збігається вказана в ній адреса з тією, за якою фірма знаходиться в даний момент; якщо займане приміщення орендується, то на який строк (може, усього на два-три тижні — щоб зібрати гроші із замовників і зникнути). Чи є ліцензія на виконання тих чи інших робіт. З’ясувати, які гарантії надає фірма. Існують будівельні норми і правила, що визначають гарантійні строки. Так, на спорудження будинків — два роки: протягом цього строку усі виникаючі дефекти фірма-виконавець має усувати безплатно. Протягом десяти років можуть виявлятися приховані дефекти, які виникають через використання неякісного матеріалу, недотримання будівельних стандартів (наприклад, товщина стіни удвічі тонша за потрібну) і так далі.

Якщо фірма пропонує виконати роботи зі свого матеріалу, то необхідно зажадати сертифікат на ці матеріали, у тому числі і санітарний (якщо йдеться про ліс — він може бути радіоактивним). Ну і, природно, варто подивитися, як впоралася фірма із попередніми замовленнями. Після того, як ви переконалися в надійності виконавця, обов’язково потрібно укласти письмовий договір і обмовити в ньому усе те, що вам обіцяно: застосування тих чи інших матеріалів, обсяг роботи, строки (можна навіть уключити пункт про пеню за їхнє недотримання), вартість, якість.

— Кожен хоче, щоб ремонт обійшовся якомога дешевше і був закінчений якомога швидше.

— Тут завжди потрібно пам’ятати, що при виконанні будівельних робіт існує своя черговість. Скажімо, вологі роботи не можна виконувати одночасно з укладанням паркету тощо. Виконання роботи в нереально жорсткі строки часто відбувається за рахунок якості.

— Однак замовник, як правило, не обізнаний у правилах проведення ремонтних робіт, а якщо не вказати жорсткі строки, то «задоволення» може розтягтися на неймовірно довго.

— Перед укладанням договору виконавець має надати замовнику всю необхідну інформацію, із вказанням гарантій на усі види робіт. Скажімо, якщо людина хоче покласти плитку низької якості на дешевий розчин і у вкрай стислі строки, то ремонтник має довести до її відома, що гарантію на таку роботу він дає, скажімо, на місяць, а от якщо матеріал буде кращої якості, то й гарантія виявиться довшою.

— «Лопухнутися» можна і з договором. У мене сусіди оформили договір: усе честь по честі — печатки, підписи і так далі. А потім виявилося, що бригада, котру надіслала фірма, насправді в цій організації не працює і кому висувати претензії — невідомо.

— Договір підписується першою особою підприємства, прізвище якої має бути написано чітко і розбірливо. Трапляється, що невеликий ремонт фірма доручає виконати приватнику. У такому випадку цей факт має бути закріплений в офіційно завіреному нотаріусом дорученні.

— Досить часто буває, що до початку ремонту виконавець називав одну суму вартості замовлення, а по закінченні — значно більшу. При цьому причини такого збільшення виявляються цілком поважними.

— У калькуляції, що додається до договору, необхідно додатково вказувати, що можливе підвищення вартості робіт не більше, скажімо, 10—15% від початкової суми. По закінченні робіт скласти акт приймання, у якому, до речі, можна відзначити наявність недоліків, які легко можна усунути (адже усього відразу не вгадаєш!), і зазначити терміни, у які вони мають бути усунуті. Зрозуміло, за рахунок фірми. Крім того, не зайво зберегти документ, що підтверджує оплату послуг, із точним вказанням виплаченої суми — прибутковий касовий ордер або касовий чек з оригіналом печатки і підпису (не ксерокопію).

— Що робити, коли вже після розрахунку з ремонтниками виявляються недоліки?

— У такому випадку споживачу необхідно в письмовій формі звернутися до виконавця з вимогою усунути недолік або провести незалежну експертизу. Така експертиза проводиться за рахунок виконавця. Якщо з’ясується, що винний замовник, то цю суму йому доведеться відшкодувати.

— А коли виконавець не йде на контакт, ніяк не реагує на заяву колишнього клієнта?

— Тоді потрібно звертатися в територіальне управління по захисту прав споживачів. Управління проведе перевірку, дасть розпорядження провести експертизу, у разі потреби застосує до винуватця штрафні санкції. Але допомога буде ефективною лише в тому випадку, коли фірма-виконавець реально існує.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №30, 17 серпня-23 серпня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво