Страшно, коли слова мовчать

Поділитися
Літо — час, коли діти забувають про підручники. Домашніх завдань немає, і єдиним нагадуванням про шкільні уроки стає список літератури на новий навчальний рік...

Літо — час, коли діти забувають про підручники. Домашніх завдань немає, і єдиним нагадуванням про шкільні уроки стає список літератури на новий навчальний рік. Здавалося б, читай собі й насолоджуйся. Та у вересні виявляється, що далеко не всі подужали за канікули «програмні» твори, а отримали від цього читання задоволення хіба що одиниці. Чому так трапляється? Чому діти найчастіше читають ці твори не через зацікавленість, а через необхідність? Необхідність переказати зміст, необхідність отримати хоч якусь оцінку, необхідність завчити віршовані рядки, які хоч і не страшні, але — мовчать. Адже автори, представлені в підручниках, безперечно, талановиті письменники, їхні твори — і щирі, і правдиві, та й зрештою просто вправно написані. Чому ж так багато школярів залишаються байдужими до їхньої творчості? Не поспішаймо звинуватити молоде покоління у бездуховності, черствості, спробуймо розібратися в причинах.

«Потоптати материнські руки»

Мотив, що пронизує всі твори шкільної української літератури, — виховання патріотизму, любові до країни та мови. Але ж парадокс: патріотизм виховують зовсім не ці твори, а щось інше — роз­повіді талановитого, шанованого вчителя, випадково знайдена стаття в журналі, приклад близь­ких людей. Чому ж не виконують своєї ролі рядки з підручника?

«Рідна мова! Рідна мова! Що в єдине нас злива, — перші матері слова, перша пісня колискова...» (О.Олесь), — читає російськомовна дитина російськомовної матері.

«Як ту мову мож забути, кот­рої учила нас всіх ненька говорити, ненька наша мила?» (С.Воробкевич) — читає та сама дитина. Але ж у такому віці все сприймається буквально. Невже ж не має значення, що кожен другий сучасний учень слухав мамину колискову російською? Навряд чи 11—12-річна дитина аналізуватиме історичні передумови написання вірша. Вона просто вивчить ці рядки «заради галочки», але ж не пустить їх до свого серця. Або вжахнеться. Бо до чого можна прийти, прочитавши:

Я знаю: мова мамина — свята.

В ній вічний, незнищенний дух свободи.

Її плекали душі і вуста

Мільярдів. Це — жива вода народу.

Її зневажить — зрадити народ,

Котрий до сонця зводиться крізь муки,

Це — забруднити плеса чистих вод,

Це — ПОТОПТАТИ МАТЕРИНСЬКІ РУКИ...

(М.Адаменко)

Що з’ясує для себе та сама російськомовна дитина тієї самої російськомовної матері? Якщо добре замислиться, якщо перенесе ці слова на себе? Справді, краще вже просто завчити. І стає боляче за того ж О.Олеся, С.Воробкевича, тих поетів, чиї рядки ще століття тому не просто зачіпали за живе, вони рятували, окрилювали, пропікали душу. Та невже так важко зрозуміти, що мамину мову любити набагато легше, ніж мову країни, в якій живеш?! І, можливо, молодь на Західній Україні більш патріотична ще й тому, що змалку, читаючи шкільну літературу, їй не потрібно роздвоюватися, ламати себе, не потрібно зазубрювати рядки, аби не заглиблюватися у їхній зміст.

«З чого починається Батьківщина?»

Ви помічали, що у шкільній програмі майже немає творів, де б ішлося про місто? Зрозуміло, що більшість українських письменників були вихідцями з села і, природно, писали про те, що їм ближче. Але як іноді хочеться побачити в житті літературного героя свого жит­тя, ввійти в унісон з його почут­тями, зрозуміти, що твій власний світ — не лише за вікном, а й на сторінках книжки. Ні для кого ж не секрет, що кожна людина шукає в поезії, прозі відгомін своїх думок, переживань, шукає свої почуття, перекладені письменником на слова.

«Що таке Батьківщина? За віконцем калина... під тополями хата, під вербою криниця...» (П.Бондарчук). Цей мотив проходить май­же в усіх українських творах. Але я можу із впевненістю сказати, що для міської дитини батьківщина не в цьому. Вона — у замальованому під’їзді висотки (а не в білій хатині), вона — у ліхтарях нічного міста (а не в кетязі калини, хоч він, без­перечно, дуже гарний), вона — у шумі автомобілів, у запаху асфальту в липневу спеку, у кнопці ліфта, до якої так кортить дотягнутися, у вікнах багатоповерхівок, за кожним з яких невідоме життя. Бо людина найперше любить свої спогади. І не світ окремо, а невіддільно — себе у світі. І тому — білі хатинки, кетяги калини, тин і верба — це дуже зворушливо і правдиво (адже кожен автор пише про най­дорожче для себе), але маленьке егоїстичне «я» прагне знайти в літературі власний знайомий світ. Згадала, є в шкільній програмі один твір про місто — однойменний роман Валеріана Підмогиль­ного. «...Назавжди покине це місто, чуже його душі, цей камінь, ці збудні ліхтарі! Зречеться навіки жорстокої плутанини міського життя, отруйних мрій, що тяжать над галасливим бруком, задушливих поривів, що роз’їдають душу в вузьких закутках кімнат, відкинеться божевільного прагнення, що ятрить думку, затиснуту в лещата міста». Це просто цитата з роману. Це просто так автор побачив місто. Це просто він написав свою правду.

Діти не переймаються тим, що їх не зачіпають твори зі шкільної програми. Вони просто перестають вірити. І, можливо, тому в нашому сьогоденні так мало справжнього, зокрема й справжнього патріотизму. Лише завчені рядки. Звичайно, талановитий твір спроможний подолати будь-який бар’єр — тоді читач захоплюється світом, що його витворив письменник, переживає життя разом із героями, насолоджується мовою, стилем автора. Так, наприклад, стається й із романом В.Підмогильного. Та все одно залишається якийсь бар’єр, самотність, окремішність. Ти — тут, у своєму житті, а роман — про життя інше. Ви не переплітаєтеся і не зливаєтеся. У цьому немає нічого поганого, якби не одне «але». Дитина навчиться відчувати чужий біль тільки тоді, коли зазнає свого. Навчиться поважати людей, коли поважатиме себе. Тому в дитинстві «впізнавання» свого життя у творах — конче необхідне. У тому числі й для того, щоб уміти перейматися життям чужим.

Кажуть, письменник має творити не тоді, коли може написати, а тоді, коли не написати не може. Тільки тоді з’являється справжнє. Так само й читач: у людині щось змінюється тоді, коли вона не просто читає книжку, а не може її не читати. Незабутні ті безсонні ночі, коли ти не в змозі відірватися від сторінок, коли раптом помічаєш, що вже, виявляється, світає, і ти дивишся у вікно і бачиш там інший світ — не такий, як був учора.

Чи хоч хтось читає так шкільний підручник?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі