Оголошення про знижки у столичних бутиках видаються прямо казкою. Особливо коли взяти до уваги інфляцію, що охопила останніми роками український ринок продовольчих і промислових товарів. «Купитися» на рекламу про сезонний розпродаж вирішив і кореспондент «ДТ». Автор статті обійшла не один десяток фірмових магазинів із вивісками «розпродаж». Але приодягтися не вдалося. Оскільки ціни в київських магазинах і торгових центрах виявилися просто захмарними.
Цікаво, що в Західній Європі сезон знижок припадає на літні та зимові місяці, коли власники магазинів розпродують стару колекцію перед надходженням нової. Тоді серед покупців починається справжній ажіотаж. Адже в той час за кордоном навіть за один євро можна купити річ пристойного вигляду і на знак вдячності за покупку отримати цікавий сувенір.
У нас же в магазинах навіть із найяскравішими вивісками, які сповіщають про розпродажі, ціни ніколи не опускається нижче 200 грн. Правда, товар, котрий порошиться не один рік на прилавках, інколи можна купити й за 100 грн. Але лише в тому разі, якщо він — із яскраво вираженим дефектом...
Цікаво, що за кордоном у сезон знижок великий попит чомусь на капці, спідню білизну та халати. У нас же, як запевняють продавці, швидше за все розходяться футболки. Адже на сьогодні — це найдешевша річ із запропонованого асортименту. Друге місце за затребуваністю посідають жіночі джинси завужених фасонів. Їх ціна в нинішній період знижок коливається від 250 до 350 грн. У даному разі вартість безпосередньо залежить від лейбла. Інакше кажучи, чим відоміший бренд виробника, тим вища ціна на джинсову продукцію. На третьому місці у списку речей, які найбільше купують у сезон розпродажів, опинилися жіночі блузки. Правда, на цей товар у нас чомусь такий різнобій цін, що вивести середню вартість пристойної кофтинки надзвичайно складно. Так, найпростіша блузочка турецького виробництва коштує близько 200 грн, а ціна найдорожчої в елітних бутіках навіть із 50-відсотковою знижкою сягає іноді 800 грн.
Трохи кращі справи з розпродажем літнього взуття. Так, у фірмових магазинах босоніжки від іменитих італійських модельєрів, які раніше продавали за 1000 грн., сьогодні можна купити за 500 грн. Чоловічі сандалії або легкі туфлі, пропоновані раніше за 500—600 грн., із приходом сезону знижок подешевшали на 200—250 грн. А ось жіноча білизна... Таке враження, що на цей товар ціни взагалі ніколи не падають. Сьогодні пристойна італійська чи французька білизна в Києві навіть у сезон розпродажів коштує 400—500 грн.
Що ж стосується дитячого одягу, то знижувати на нього ціни постачальники й реалізатори явно не квапляться. Особливо перед першим вересня, коли дітям терміново потрібні нове взуття, спортивний костюм чи шкільна форма. Все це виллється батькам школярів у досить кругленьку суму — не менш як 850 грн.
Як бачимо, перелік цін — пряме свідчення того, що дешевих речей під час сезонних розпродажів у наших магазинах не буває, як не буває й величезних черг покупців, приголомшених дешевизною товарів. А все тому, що собі на збитки в нас ніхто торгувати не стане. Ось чому, задля уникнення серйозних фінансових втрат, усі без винятку знижки у вітчизняних магазинах наперед прораховуються фінансовими менеджерами. Проведення ж сезонних розпродажів має на меті викликати споживчий інтерес у покупця і за рахунок цього поліпшити торгівлю. Адже саме під час таких акцій у торговців зростає можливість отримати більший прибуток. Оскільки повз вивіску «70-відсоткова знижка» не пройде жоден покупець.
— Ось тільки не завжди знижки стосуються всього асортименту товару, — пояснює голова правління громадської організації «Якість життя» Олександр Ладигін. — Як правило, за зниженими цінами наші торговці намагаються сплавити наївному покупцеві залежану річ. Але, що найцікавіше, власники магазинів скидають відсотки не від вартості виробу, як думають покупці, а від 100-відсоткових накруток на неї. Тому, скинувши кілька десятків гривень, власник магазину все одно залишається у виграші, — зауважує Олександр Юрійович.
Щоб не клюнути на хитрощі бізнесменів, слід добре орієнтуватися в ціновій політиці. Для цього не треба вивчати фінансові звіти провідних економістів країни. Уявлення про нормальну вартість тієї чи іншої речі можна отримати, відвідавши звичайний ринок. Адже саме там, за рахунок того, що не доводиться платити великі гроші за оренду приміщення та послуги численного персоналу, можна побачити реальну ціну пропонованих товарів. До того ж сьогодні ні для кого не секрет, що асортимент столичних магазинів не набагато відрізняється від представленого на міських базарах. Оскільки постачальники і в тих, і в тих — одні й ті ж самі. Та й умови торгівлі на речових базарах рік у рік поліпшуються. Вже сьогодні в тій-таки столиці функціонує не один критий ринок. Там послужливі продавці, які найчастіше є власниками продукції, не лише підберуть вам підходящу річ, наговоривши при цьому масу компліментів, а й зроблять непогану знижку на придбаний товар. Тому, хоч би як рекламували свої акції й розпродажі фірмові магазини, на базарі все одно вийде дешевше. І значно якісніше...