Дітям навіть самого раннього віку потрібне спілкування. Для них дуже важливо, щоб із ними говорили, співали пісеньки, гралися. Так вони вчаться розуміти нас, а через певний час реагувати не лише на наш голос, а й на те, що й як ми говоримо. Спостерігала, як моя старша семирічна онучка, малюючи ляльку для своєї маленької сестрички, радилася з нею: «Оксанко, яке ти хочеш, щоб було волосся в Барбі? Я тобі називатиму кольори, а ти відповідай». І починала перелічувати: «Біле, чорне, коричневе...» На слові «коричневе» маленька людина вимовила щось на зразок «а-да...», і Марічка відразу прореагувала: «Я все зрозуміла, Оксаночко, отже, малюємо коричневе волосся». Так вони спільно створили всю ляльку. День у день я дедалі більше переконувалася, що відповіді три-, чотиримісячної дитини не були випадковими, хоча спочатку з легкою іронією й недовірою сприйняла захоплення моєї доньки, коли вона емоційно розповідала, що її тримісячна донька вміє говорити (вимовляти звуки) свідомо. Крихітка справді розуміла те, на що реагувала доступним їй способом. І дуже помітно було, як зростало в малючки бажання дедалі більше спілкуватися з дорослими, брати участь у їхньому житті, як намагалася вона виконувати (не вередуючи!) весь денний розпорядок, знаючи, що за чим іде: коли їсти, спати, гуляти, переодягатися. І якщо батьки з чимось запізнювалися, певний час терпляче чекала, а потім починала виявляти занепокоєння, намагалася звернути на себе увагу... словом.
Але, на жаль, у наш освічений час, коли є чимало корисних речей, які роблять легшим догляд за немовлятами, далеко не всі молоді батьки навіть замислюються над тим, що й малих дітей слід виховувати. А чимало просто не хочуть займатися нелегкою, а, головне, забарною працею: не лише дати дитині їсти, укласти спати, переодягти, звозити до лікаря, а й із найперших днів життя розмовляти, гратися, співати, розуміти, знаходити з нею спільну мову, щоб дитина розвивалася всебічно, гармонійно. Але потрібно ще всього цього навчитися...
Протягом півроку в Україні проходив апробацію міжнародний проект «Сприяння першим крокам», здійснюваний Християнським дитячим фондом за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ). У основі проекту — програма розвитку дитини раннього віку, розроблена партнерською організацією NIPPA (Північна Ірландія), якою в цій країні охоплено 33% дітей. Активно поширюється програма й в інших країнах Європи. В Україні її було адаптовано до наших умов, і вона отримала назву «Інтегративна освітня програма «Разом до гармонії». У ній обраний міждисциплінарний підхід до розвитку й виховання дитини раннього віку, й вона охоплює її фізичний, розумовий, духовний, соціальний розвиток, тому її учасники — не лише діти, а й батьки, інші члени родини, а також фахівці соціальної сфери, освіти, охорони здоров’я. Обкатували програму у Львові, Сарнах Рівненської області й одному з дитячих будинків Сімферополя. Головним майданчиком пілотного проекту обрали Львів. Спеціалісти Християнського фонду навчили основ курсу педагогів, лікарів, психологів, підготувавши в такий спосіб 15 тренерів, котрі, розділившись на три майданчики, що працювали у Львівському обласному перинатальному центрі, 4-й міській комунальній поліклініці й у державному дитсадку №41, почали проводити тренінги для молодих батьків за спеціальною тематикою й розробленими для цього методиками. Охочих пройти курс було в кілька разів більше, ніж можливо їх прийняти. Тому чимало мам і тат уже змушені були записуватися на наступні курси.
Цікаво, що заняття відвідували не лише мами, а частіше — подружжя, а з одним із них був навіть дідусь, що бажає виховувати онука за всіма правилами. До слова, там був присутній і сам онук — Сашко, отож методики, ігри й іграшки, інші форми навчання й виховання відразу випробовували на вундеркінді віком 4,5 місяця. І він не протестував. Особливо зацікавили нестандартні заняття майбутніх мамусь і татусів, котрих також було чимало й котрим заздрили батьки зі стажем, бо майбутні батьки мали можливість правильно й різнобічно виховувати малюка з перших днів його життя. Усі учасники активно опановували теорію про значення раннього віку в житті дитини й особливості розвитку, а також навчалися спілкуватися з малюками, створювати розвиваюче середовище, використовуючи для цього природні матеріали, добираючи потрібну колірну гаму, іграшки тощо. Дорослі на час самі перетворювалися на дітей і гралися в ляльки, водили хороводи, співали пісні. Навчалися організовувати національні ігри й домашні свята, малювати природними фарбами й багато чого іншого. Батьки засвоїли, що зовсім не обов’язково купувати дитині багато дорогих, але абсолютно не функціональних, а іноді й просто шкідливих іграшок, ліпше (й корисніше) зробити ту саму матрьошку-яйце з дерева, сплести кумедного песика з ниток, зшити м’ячик із натуральної тканини й зібрати для малюка справді чарівний кошик, де буде все для його повноцінного розвитку. Для багатьох мам і татусів стало відкриттям, що ліпити різноманітні форми та предмети дитина може не з хімічного пластиліну, а з таких чудових природних матеріалів, як віск, тісто, глина, що не треба забороняти малюкові гратися з водою, піском, а, навпаки, всіляко заохочувати його пізнавати природу оточуючого світу. І батьки мають бути не суворими наглядачами, а учасниками спільних забав.
Пам’ятаю, як я здивувалася, коли, приїхавши в Ізраїль і побувавши в одному з дитячих садків, побачила на дитячому майданчику в ролі іграшок справжні, але «випатрані» автомобілі, кухонні комбайни, пральні машини, домашнє начиння, посуд. Із усім цим добром малюки, нітрохи не бентежачись, із цікавістю грали: обзаводилися сім’ями й вели господарство. Вихователі пояснили, що з такими іграшками діти природніше входять у життя, швидше адаптуються в дорослому світі, у них не виникає розрив між грою й дійсністю. І ще мені тоді впало в очі, що весь вільний від роботи час батьки проводять разом із дітьми — беруть участь у їхніх іграх вдома й на майданчиках, самі вигадують для них цікаві ігрові ситуації, тобто зацікавлено живуть життям своєї родини. У нас у країні нерідко спостерігаєш іншу картину: молоді батьки (а особливо тата) мало не впродовж доби на роботі, або спілкуються з друзями, або у відрядженні, а їхніми чадами в найкращому випадку опікуються бабусі й дідусі, а в найгіршому — чужі тітки-няньки, що тепер стало особливо модно. А потім, уже в зрілому віці, ми скаржимося, що діти в нас погані, не розуміють і не люблять батьків, черстві. Але чи навчилися батьки любити своїх дітей? Чи все зробили, щоб невидима ниточка, що зв’язує обидві сторони, була міцною, надійною, щоб не тримала на примусовому повідку, а з’єднувала серця бажанням зрозуміти й догодити одне одному.
За останнє століття наш урбанізований світ широко й далеко пішов від природних шляхів розвитку та принципів виховання дитини. Замість вигодовування грудним материнським молоком нам активно пропагували дорогі суміші. Слава Богу, тепер ми помалу звертаємося до досвіду наших бабусь і прабабусь. Те саме й із вихованням. Тому від учасників львівських тренінгів можна було почути: «Ці колискові я чула від бабусі...», «Так дні народження колись у дитинстві проводила моя мама». Добре, що залишилася пам’ять і не все пішло в небуття.
Батьки, з котрими вдалося поспілкуватися, не приховували задоволення від отриманих теоретичних і практичних знань. Чимало щиро заявляли, що нині знають, чим об’єднати родину, як працювати в ній, бо виховання дитини — це велика нелегка, а головне — спільна робота. І саме дитина покликана бути основним джерелом розвитку, виховання й об’єднання молодої родини. Одна з молодих мам сказала, що навчилася володіти емоціями, стала краще розуміти свого малюка, але в неї виникають усе нові запитання, тому хотілося б продовжити навчання. Їй цікаво, приміром, дізнатися, як навчати дитину говорити, читати, лічити, адже потрібної змістовної літератури, на жаль, не так багато, та й не завжди самостійно в ній розберешся. А ось думки інших мам і тат: «Ми усвідомили, що значить бути батьками», «Зрозуміли: щоб говорити з дитиною однією мовою, треба дивитися на навколишній світ її очима», «Це було повернення в дитинство, я згадував, про що мріяв тоді, через що мені було боляче», «Після тренінгу я стала набагато спокійнішою, чоловік також, він навчився гратися з дитиною, поводитися з нею», «Сім’ї подружилися між собою й стали однодумцями, ми зустрічаємося й обмінюємося досвідом, літературою, думками та проблемами, а вдома не бачимо нічого недостойного в тому, щоб разом із дітьми плазувати по квартирі, стрибати на вулиці по калюжах, бавитися, словом, і не почуваємося при цьому ненормальними». Справді, щоб розуміти своїх дітей, треба самим частіше повертатися в дитинство.
Цікаво, що після початку роботи курсу в дитячий садочок «Ластівка» утворилася черга, особливо в ясельну групу. Отож програма почала активно працювати у Львові. Охочих навчитися за нею дуже багато, але питання в тому, чи зможе Львівщина скористатися запропонованим їй пріоритетним правом і забезпечити подальше просування отриманих знань. Міська влада в особі представників охорони здоров’я й освіти поки що нічого конкретного сказати не може, бо проект, фінансований міжнародною організацією, завершився лише наприкінці вересня. Але вже сьогодні є реальна можливість працювати за навчальною програмою раннього розвитку дитини в 4-й комунальній поліклініці Львова, розташованій в найчисленнішому районі міста — Сиховському, де створюється Центр планування сім’ї, у Львівському обласному перинатальному центрі, є пропозиція внести тренінги в курс підвищення кваліфікації працівників дошкільних закладів. Тренери-ентузіасти, а також батьки, котрі пройшли курс, планують створити ініціативну групу з поширення програми, тим паче що в цих знаннях є реальна потреба. На громадських засадах довго не протримаєшся.
Ірина Звєрєва, координатор програм Християнського дитячого фонду, доктор педагогічних наук, зазначила:
— Львів зарекомендував себе як унікальний майданчик для відпрацювання багатьох міжнародних програм. Можу сказати, що й наша програма раннього розвитку дитини, яка дає можливість подивитися на всі знання в цьому питанні по-іншому, стартувала тут дуже успішно. Слід не прогаяти цей шанс і розвивати її далі.