ПІДРАХУВАЛИ... ПРОСЛЬОЗИЛИСЯ - Соціум - dt.ua

ПІДРАХУВАЛИ... ПРОСЛЬОЗИЛИСЯ

24 жовтня, 2003, 00:00 Роздрукувати Випуск №41, 24 жовтня-31 жовтня

У кожного з нас, батьків, ще свіжий у пам’яті недавній період ажіотажу, коли ми разом зі своїми діт...

У кожного з нас, батьків, ще свіжий у пам’яті недавній період ажіотажу, коли ми разом зі своїми дітлахами бігали по всіляких виставках-ярмарках, ринках і торгових точках із цільовими продажами шкільного асортименту: від форми до канцтоварів. Напевно, кожна сім’я відчуває, що настільки важливе дійство, як придбання потрібних для школи речей із кожним роком стає дедалі складнішим. І справа не лише й не стільки в цінах, хоч і цей чинник досить важливий. Дедалі складніше передбачити: що ж саме в поспіху куплено (точніше, якої якості) і чи не доведеться повторити подібний похід знову. Діти ростуть, одяг дуже складно підібрати за розміром, — тут уже доводиться приміряти не один і не два рази... Та от усі турботи з придбання шкільного «посагу» позаду, і, здавалося б, можна закрити тему як мінімум на рік. Однак уже через кілька місяців після, здавалося б, удалих придбань багато сімей вимушені стикатися з неприємними наслідками передвересневого ажіотажу. Декому буквально «вилазить боком» їхній поспіх, та й несумлінність продавців дається взнаки. І тоді ми, батьки, із жахом дивлячись на недавно придбані обновки, починаємо замислюватися: наскільки реально допомагають сімейному бюджету заклично рекламовані ЗМІ так звані шкільні базари, наскільки дієвим є контроль за якістю реалізованих на них товарів і, головне, що ж потрібно для того, аби сім’я, тим більше зі скромними доходами, не платила за чийсь брак?

А час для «обкатування» виробів і, відповідно, розчарувань у батьків, які споряджають дітей у школу, саме настав. Наприклад, сім’я добрих знайомих, яка живе в столичному передмісті, неодноразово здійснювала вояжі по торгових точках, щоб одягти своє чадо в шкільну форму певного кольору. І от, нарешті, купили. Ось тільки радість від обновки в сім’ї була недовгою. Справа у тім, що через місяць із невеликим штани почали буквально розповзатися, а сам матеріал дедалі більше став нагадувати марлю. Ясно, що до кінця навчального року вони не дотягнуть, отже, доведеться купувати нові, — досить суттєва витрата для сім’ї з двома дітьми, у якій працює лише тато. В іншій сім’ї ситуація ще сумніша, оскільки «поліз» піджак, до того ж солідного розміру, а він коштує значно дорожче від штанів для першокласника. Батьки сина-підлітка просто у нестямі: адже піджак при покупці мав вигляд досить пристойний: тканина була добротна, гладенька, рівненька. Та минуло трохи більше місяця — і на піджаку з’явилися якісь балабушки, «полізли» нитки — від колишнього вигляду не залишилося й сліду.

Практика підтверджує, що дедалі більша кількість батьків віддала б перевагу придбанню своїм дітям форми, пошитої вітчизняними виробниками, аніж польській, турецькій, китайській, а то й взагалі незрозуміло чийого виробництва. І, треба сказати, українську шкільну форму на шкільних базарах побачити вже можна, але вибір поки обмежений. Зате «заморський» товар представлений усіма розмірами, навіть нестандартними. От і попадаються сім’ї на більше розмаїття, прийнятність цін і розмірів, а потім підраховують збитки.

По роз’яснення кореспондент «ДТ» звернувся до в.о. начальника Київського обласного управління у справах захисту прав споживачів Тетяни Бенціанової:

— Аналіз проведених перевірок свідчить про те, що насиченість споживчого ринку області товарами для дітей низька. При цьому навіть та кількість товарів для дітей, яка реалізується в торговій мережі області, практично зменшується за рахунок неякісних виробів, із дефектами, вичерпаним терміном придатності, без сертифікатів якості й інформації про товар і виробника. Напередодні нового навчального року шкільну форму реалізовували лише у двох торгових підприємствах області — у Фастові та Славутичі. І жителі решти населених пунктів змушені були їхати до Києва.

— Чи є надія, що становище з продажем товарів дитячого асортименту поліпшиться?

— Так склалося, що нинішнього року ця група товарів перевірялася лише один раз — напередодні навчального року. Врахувавши реальну ситуацію, ми вирішили обов’язково повернутися до цього питання і за підтримки обладміністрації кардинально на неї вплинути. Переконана, що незабаром батьки відчують зміни на ринку шкільних товарів.

А поки не можна не помітити: якщо вже в столичній області, де функціонує широка мережа торгових закладів, такий стан справ із товарами для дітей, то можна уявити собі, як виглядають справи в інших регіонах... Але ж одним із доказів реальної, а не декларованої уваги держави до проблем сім’ї саме і є турбота про дію спеціальних торгових точок, де б усі батьки без ризику бути обдуреними за порівняно невелику ціну могли б спорядити дитину до школи.

Перевіряючі Київського обласного управління у справах захисту прав споживачів виявили спідниці з неякісно вшитими «блискавками», несиметричними складками і дефектами покрою, жакети для дівчаток із «пухирями», відірваними гудзиками і нерівно вшитими рукавами. Хлопчачі сорочки з перекосами на швах (знайшлася одна навіть із діркою), малюнок клітинки не збігався, а піджаки мали лацкани різної довжини. Докладний опис браку, в якому вказано виробників, є в актах перевірок. Коли уявити можливий «показ мод», який складається з усіх описаних форм браку, переконаємося, що це не смішно, адже в ролі потенційних моделей таких нарядів цілком можуть виявитися (і виявляються) наші діти.

Найчастіше на шкільних костюмах не вказаний склад тканини і те, як доглядати за виробом. Що вже говорити про такі «дрібниці», як реалізація канцтоварів із застарілим терміном придатності (маркери, чорнило, туш, коректори). Багатьом сім’ям довелося «познайомитися» із зошитами з неякісними аркушами брудно-сірого кольору, із плямами і якимись крапками на них, із нечіткими лініями. Усього, як розповіла Тетяна Бенціанова, у передвересневий період було перевірено понад шість тисяч одиниць виробів для дітей. Забраковано і знято з реалізації через невідповідність вимогам стандарту, прострочений термін придатності, відсутність сертифікатів якості чи потрібної інформації 99 (!) відсотків перевіреного товару.

Звісно ж, перевірено не всі товари, поки що інспектори за великого бажання не в змозі це зробити. Кого ще, окрім них і батьків, хвилює, в що одягнені школярі? Крім торгівлі та виробників, питання стосується Міносвіти. У зв’язку з чим не можна не згадати, що в «застійні» часи були суворі вимоги до шкільної форми, яка хоч і грішила одноманітністю, але була досить якісною і, як правило, купувалася не на один рік. Нині ж директори середніх навчальних закладів щодо одягу для школярів дотримуються демократичніших підходів, не вимагаючи єдиного стандарту ні в покрої, ні в кольорі, — і така позиція вже давно не є новиною для чиновників від освіти. Ледь не кожен ліцей чи гімназія (а то й клас) мають свою форму. А в звичайних (не престижних) школах вимоги до одягу ще мінімальніші: як правило, директори шкіл і класні керівники обмежуються проханням про строгі костюми будь-якого кольору (аби тільки не ходили діти в джинсах і светрах). Є дані, що в деяких школах учителі воюють за наявність у хлопчиків хоча б піджаків... Словом, представники освіти вимог до шкільної форми в класичному розумінні (за невеличким винятком), як правило, не висувають. Зате й у ситуації з пошиттям і продажем одягу для школярів настільки активну, як у колишні часи, позицію вони не займають, віддаючи пріоритет вирішенню актуальніших питань (роботі зі шкільними програмами, комп’ютеризації, кадрам тощо). Виходить, що нині мова вже не йде про єдиний стандарт шкільної форми, а просто про одяг, у якому наші діти ходять до школи. Проте стає зрозуміло, що, за майже повної відсутності постійно діючих спеціалізованих магазинів для дітей шкільного віку, для ошуканців роздолля, оскільки форму, просто костюм чи будь-який інший одяг для школярів батькам все одно доводиться купувати. А потім доводиться повторно залатувати «дірки», у розпал навчального року знову мотатися по базарах. Ну а торговці, знаючи про цю «другу хвилю», знову розгортають свої намети в очікуванні покупців.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №38, 12 жовтня-18 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво