Олена БАХТІНА: «Кожна дитина — геній!» - Соціум - dt.ua

Олена БАХТІНА: «Кожна дитина — геній!»

19 лютого, 2010, 14:55 Роздрукувати Випуск №6, 19 лютого-26 лютого

З якого віку слід починати давати дитині освіту? Ще десять років тому вчителі початкових класів казали, що працюють із першокласниками, так би мовити, «з нуля», закладають освітню базу...

З якого віку слід починати давати дитині освіту? Ще десять років тому вчителі початкових класів казали, що працюють із першокласниками, так би мовити, «з нуля», закладають освітню базу. Відомий російський педагог і видавець Олена Миколаївна Бахтіна, засновниця унікальної «Школи геніїв», в якій освіту дитині починають давати вже з дво-трирічного віку, вважає, що закладати освітню базу потрібно вже в найменших, аби діти підготовчої групи були готові до школи, до сприйняття й аналізу знань. «Кожна дитина — геній», — вважає Олена Миколаївна. Освітній і виховний процес у московській «Школі геніїв» побудований так, щоб пробудити в дитині талант. Під брендом «Школа геніїв» працює і видавництво сім’ї Бахтіних, у якому виходять надзвичайно цікаві книжки для дітей підготовчої групи. За 20 років «Школа геніїв» підготувала 5 тис. талановитих малят. Згодом діти навчалися в університетах Росії, Європи, США, Японії. У процесі навчання використовуються авторські методики, відеофільми та слайди. Маленькі генії здійснюють захоплюючі подорожі у Стародавню Грецію і Рим, вивчають історію, мову, літературу, астрономію, фізику та математику, осягають таємниці зоряного неба. Заняття у «Школі геніїв» проводяться за оригінальними методиками, які не перевантажують психіку дитини, роблять навчання захоплюючим, звільняють його від жорстких умовностей і залізної дисципліни. До Олени Бахтіної приїжджають маленькі учні з близького і далекого зарубіжжя. Досвід роботи з дітьми підготовчої групи, безперечно, буде цікавий і українським читачам, тим паче що книжки «Школи геніїв» можна знайти в магазинах України.

— Олено Миколаївно, як у вас виникла ідея створити «Школу геніїв»?

— Це була, швидше, життєва необхідність. Упродовж останніх років змінилися країни СНД, змінилася й школа. Раніше навчання в російських школах розпочиналося з першого дзвінка, а тепер... зі вступного іспиту. Не секрет, що більшість хороших російських шкіл екзаменують і тестують майбутніх першокласників. Ці тести й іспити можна називати по-різному, проте суть залишається незмінною. Від дитини вимагається вміння читати, писати, знати ази математики. До революції так приймали в гімназію, але тоді практикувалися домашнє навчання і домашні вчителі, гувернери та гувернантки. Хто ж тепер підготує дитину до школи? Дитячі садки, на жаль, часто не можуть впоратися з такою місією. Щоб підготувати і захистити дітей, ми й створили «Школу геніїв», у якій діти навчаються з дво-трирічного віку.

— Чому вибрали таку назву?

— Якщо дитину почати навчати (і, природно, продовжувати освіту) з дво-трирічного віку, то вона неодмінно стане людиною, здатною вирішити практично будь-яке життєве і творче завдання. Можна сказати, що всі великі люди починали здобувати освіту саме в цьому віці. Згадайте Моцарта, Пушкіна, Лермонтова, Тарковського... і багатьох інших великих. Крім того, назва «Школа геніїв» відбиває завдання і девіз нашої школи: «Геній — це 1% таланту і 99% працьовитості» (Едісон). Наша мета — навчити дитину трудитися.

— У чому полягають основні труднощі роботи з дітьми такого віку, як ваші малята?

— Дво-трирічних дітей не можна навчати так, як, скажімо, семирічних. Їх треба відчувати. Діти цього віку швидше втомлюються фізично. Вони більше всотують у себе і беруть, ніж відбивають, тому складніше визначити, який матеріал дитина засвоїла, а який — ні.

На педагогах лежить дуже велика відповідальність і за здоров’я малюків, і за їхні емоції. Те, що дасть перший учитель, стане фундаментом подальшої освіти. Якщо фундамент слабкий, на ньому нічого не побудуєш, якщо «кривий», неправильний, то вся дальша наука буде «викривлена». Отже, з дітьми такого віку не можна розслаблятися, кривлятися чи загравати. Діти розумні від природи й відразу відчувають фальш. Наша школа — це перший крок дитини у світ, перша зустріч із життям поза сім’єю.

— Які основні етапи вашої педагогічної біографії?

— За освітою я фізик. Двадцять років пропрацювала в космічному центрі НВО «Енергія» і в «ЦНДІМаш». У 1989 році в мене з’явилися перші учні. Це були проблемні діти восьмого-одинадцятого класів, які зуміли потім виправити погані оцінки і вступити у вузи. Як учений і педагог я замислилася: звідки беруться відстаючі? Відповідь знайшла швидко: різниця між відмінником і двієчником — це всього лише два тижні. Відмінник просто готовий до контрольної роботи або до відповіді й отримує вищу оцінку, а невстигаючий учень наздоганятиме, перескладатиме тощо. Якби він раніше вивчив матеріал, теж отримав би «відмінно». Отже: якщо всі будуть готові до відповіді, то невстигаючих не залишиться.

Я не маю на увазі різницю між окремими учнями: у тих пам’ять краща, ті — артистичніші. Всі різні, але всі успішні! Точніше, успішними можна зробити практично всіх. Я вирішила почати з найменших. Результати роботи показали, що дитина легко навчається читати з дво-трирічного віку. Якщо, звісно, її правильно вчити. А математичне мислення в дітях закладене самою природою.

— Як з’явилося видавництво при «Школі геніїв»?

— Коли я стала працювати з дітьми, зрозуміла, що ми, дорослі, без поваги ставимося до малюків і молодих батьків. Поясню на прикладі. Поставивши за мету знайти хорошу абетку для занять із малюками, я побачила в багатьох абетках такі порівняння: «І» — Іл, «З» — кайдани, «Ь» — валянок, «Ъ» — валянок із задертим носком, «Ц» — балкон царя. Хіба можна всерйоз пропонувати дітям такі порівняння, особливо порівнювати букву «З» із кайданами?

Такі зовні схожі, але різні букви, як «Е» і «Ш», були представлені в одному підручнику однаковими асоціаціями: це «драний» гребінець, без зубчиків... Діти й так часто плутають ці букви, отож однакова асоціація неприпустима! А по-друге: ви могли б комусь показати свій зламаний («драний») гребінець? Відповідь очевидна: не могли б. То навіщо ж навчати дітей на таких, м’яко кажучи, дивних порівняннях? Аналогічних прикладів, на жаль, безліч. Ці книжки лежать на полицях у магазинах, я зумисне не називаю авторів.

Саме такі безглузді приклади примусили мене шукати для абетки зорові образи й асоціації, що їх люблять діти. Були розроблені й інші методики «Школи геніїв», за якими легко навчитися читати, писати каліграфічним почерком, вивчити у п’ять років таблицю множення, засвоїти початкову математику, вивчити міфологію та астрономію. Наші вихованці успішно опановували й опановують усі ці предмети.

Коли наші малюки пішли в середню школу, вони дуже відрізнялися за освітою та рівнем працездатності від своїх однокласників, навчалися тільки на «відмінно», але не хизувалися й не демонстрували переваги!

Чудово розуміючи, що одна чи навіть десять таких шкіл не вирішують проблему всіх малят, я вирішила викласти наші методики у книжках. Хотілося створити такі книжки й підручники, з якими і малюкам, і їхнім батькам та педагогам буде легко і приємно працювати.

Так ми відкрили видавництво. Ми — це моя сім’я, чоловік і сини, а також наші педагоги. Для наших книжок ми старанно добираємо художників. Усі малюнки в наших книгах — живі. Адже малюки тільки недавно прийшли в цей світ, вони не отруєні «мертвечиною» комп’ютерних ігор, вони тягнуться до живого! Ми хотіли, щоб кожні батько або мати, які володіють російською мовою (не важливо, живуть вони в Росії, СНД чи далекому зарубіжжі), змогли дати своїй дитині основи знань. Не кожен може віддати дитину в елітну школу, не в усіх є можливість платити за освіту, шукати репетиторів і оплачувати їхні послуги, але всі батьки можуть виділити 20 хвилин на день, щоб навчити дитину абетки й письма за хорошою книжкою. Навчитися читати з перших кроків у цьому світі — що може бути важливіше в епоху інформації!

— Якими рисами характеру мають бути наділені педагоги, котрі працюють із дітьми віком від двох до шести років?

— Насамперед від них вимагається професіоналізм. Учитель повинен мати хорошу освіту, бути ерудованим і з колосальним відчуттям відповідальності. Треба вміти так спілкуватися з дітьми, щоб жоден малюк вас не боявся, але й не міг не послухатися. Навчати — означає віддавати себе, свої сили, знання, здоров’я, досвід, час, життя... Якщо вам віддавати нічого, то, перш ніж навчати, наберіться знань, навчіться самі. Якщо віддавати не хочете, то не мучте ні себе, ні дітей!

— Як пробудити в дитині творче начало, талант?

— Усі діти талановиті, творче начало закладене в розвитку людського суспільства. Творити — означає створювати своє на основі вже наявного матеріалу. Якщо у вас є хороший сад, ви намагатиметеся вирощувати прекрасні квіти, якщо ви катаєтеся на лижах, то постараєтеся досягти яскравих спортивних результатів, якщо ви з дитинства вивчали музику, то у вас неодмінно з’явиться можливість проявити себе в мистецтві... Не важливо, який шлях вибирає дитина, важливо, щоб вона навчилася працювати. У театральній Академії РАТМ (ГІТІС) усім студентам ставлять таке запитання: «Чим професіоналізм відрізняється від художньої самодіяльності?» Відповідь одна: «Кількістю витраченого часу!» Не можна уявити музиканта чи балерину, які віддали професії тільки рік або два. Талановита людина мусить уміти працювати. Одне слово, талант — це труд на основі чудової освіти. А життєвий напрям обираєте самі!

— Чи відстежуєте ви долі ваших вихованців?

— Моє завдання полягає в тому, щоб наші вихованці були цікаві професіоналам. Батьки наших колишніх учнів розповідають, що їхні нові наставники кажуть: «Це ж професійний лінгвіст!», «Це природжена гімнастка!», «Це математик від Бога!». Я радію: мої діти навчилися трудитися. З деякими я продовжую дружити, з іншими — передзвонюємося. У червні—серпні часто лунають телефонні дзвінки, і бабусі або мами дякують, тому що майже всі мої учні закінчують школу з медалями і легко вступають до вподобаних вузів.

— Розкажіть, будь ласка, про ваші книжкові проекти, що вже відбулися.

— Наша «Книга Звезд» — подорож у світ астрономії — отримала гриф Міністерства освіти Російської Федерації і рекомендована як навчальний посібник для середньої школи.

«Букварь для малышей от двух до пяти» був свого часу відзначений заслуженим діячем мистецтв РФ, президентом Ради дитячої книжки Росії, чудесним дитячим поетом С.Михалковим. Це книжка, яка доводить, що немає нічого простішого, ніж навчити дитину читати.

«Математика для малышей от двух до пяти» допомагає дітям швидко опанувати основи лічби й розкрити свої математичні здібності. Ця книжка дисциплінує розум, тренує пам’ять та кмітливість, розвиває логічне мислення.

«Таблица умножения для малышей» — це легкий асоціативний підхід до основ множення. У цій книжці можна знайти множення на пальцях, давньоруський спосіб множення, таблицю Піфагора, купецьку таблицю підрахунку та фокуси множення.

— Розкажіть про ваші творчі, педагогічні та видавничі плани.

— «Уроки для родителей» — це буде найвеселіша з моїх книжок. У сучасному світі в батьків багато обов’язків, тому хочеться їм допомогти. Нехай вони відпочинуть, посміються й заодно довідаються про себе та своїх дітей багато цікавого.

Ще один проект — книга-мрія, я її готую вже вісім років. Це книжка із зоряної міфології. У мене вже є книжка про сузір’я, але тепер хочеться створити щось особливе! Що стосується педагогічних планів, то хочу допомогти молодим учителям, вихователям, нянькам, гувернанткам у навчанні маленьких дітей: вести для них курси, наприклад із допомогою Інтернету. Ми зараз готуємо таку програму на нашому сайті.

Я глибоко переконана в тому, що світу потрібні розумні, освічені, талановиті люди. О.Грибоєдов сказав: «Чим людина освіченіша, тим вона корисніша для своєї Батьківщини».

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №34, 14 вересня-20 вересня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво