МУЗЕЙ ШПИГУНСЬКОЇ ТЕХНІКИ. ЛАСКАВО ПРОСИМО, ДОБРОДІЇ!

Поділитися
Ви можете собі уявити Джеймса Бонда без технічних «прибамбасів» старого «Q»? Мене завжди захоплюв...
Кіт Мелтон

Ви можете собі уявити Джеймса Бонда без технічних «прибамбасів» старого «Q»? Мене завжди захоплювали всі ці сигарети з «начинкою», ранцевий реактивний двигун, стріляючий кальян, парасолька-вбивця, ручка «Монблан» із мікрофоном, вертольоти, скутери й автомобілі, напхані засобами зв’язку, захисту та нападу.

Технологія шпигунства по суті своїй мало змінилася від часів Богдана Хмельницького: для досягнення успіху агент мав отримати доступ до секретної інформації, а потім викрасти чи скопіювати її. Ще треба непоміченим вибратися «на волю» і передати добуті матеріали за призначенням. Підзорна труба і поштовий голуб, симпатичні чорнила й «сонне зілля» чимало років служили «бійцям невидимого фронту».

Відтоді технічні засоби і методи шпигунства досягли такої досконалості, про яку старі розвідники не могли навіть мріяти. Були створені різноманітні хитромудрі апарати і пристосування: від підслуховуючих пристроїв і апаратів для негласної фотозйомки до зв’язкового і шифрувального устаткування, контейнерів, схованок, відмичок і навіть спеціальної зброї. Весь цей арсенал можна легко сховати чи замаскувати, створивши тим самим розвіднику безпеку.

А оскільки в XX столітті кадровим співробітникам розвідки та їхнім агентам доводиться діяти у винятково складних умовах, для них часом спеціально розробляються унікальні вироби.

Серед величезної кількості музеїв, які існують у світі, є чимало музеїв спеціальної техніки. Кожна спецслужба, яка шанує себе, обзаводиться такою експозицією. Останнім часом на сторінках книжок я неодноразово зустрічав нагадування про музеї прикордонних військ, МВС, КДБ, ЦРУ, ФБР і навіть АНБ. Зрозуміло, що всі вони, як правило, є відомчими, закритими для звичайних екскурсантів і призначені лише для «своїх», для тих, «кому можна».

Проте, виявляється, на півдні Сполучених Штатів, у Флориді є дивовижний приватний музей, немов спеціально створений для того, щоб про нього розповідати, — це Музей історії шпигунської техніки Кіта Мелтона. Його творець і хранитель — американський бізнесмен, власник великої мережі ресторанів «швидкого харчування».

Випускник Військово-морської академії США Кіт Мелтон відслужив призначене й після виходу у відставку став військовим істориком і експертом в галузі спеціальних технічних засобів, що застосовувалися розвідками різноманітних країн. Його хобі стало збирання колекції шпигунського устаткування і пристосувань, літературних джерел і документів, присвячених відомим розвідникам і диверсантам, а також найзнаменитішим їхнім операціям. Колекція росла й перетворилася на справжній музей, де поряд із мініатюрним апаратом «Кодак», виконаним як точна копія сірникової коробки, поданий одномісний підводний човен для проведення спеціальних операцій у прибережних водах супротивника.

Колишній шеф ЦРУ Річард Хелмс свого часу написав: «З появою нових технологій старі пристрої виходять із вжитку і найчастіше забуваються. Ми в боргу перед Кітом Мелтоном, по суті приватною особою, за час, витрачений ним на пошук і придбання цих творів інженерного мистецтва, що нині виявилися зібраними в його чудовій приватній колекції.

Завдяки зусиллям пана Мелтона ці, як правило, надзвичайні та найчастіше унікальні прилади й пристосування, колись суворо засекречені, тепер широко представлені на сторінках його книжок із докладними описами й ілюстраціями».

Найбільш вражаюча частина експозиції музею Кіта Мелтона присвячена фотографічній і копіювальній техніці. З часу свого винаходу в середині ХIХ століття фотографія незмінно грала важливу роль у процесі отримання розвідінформації. І значення її постійно зростало. Фототехніка використовувалася для зйомки людей і військових об’єктів, секретних документів і креслень, усього того, що становило інтерес для розвідки. Зрозуміло, що успіх досягався в тому випадку, коли фотографування проводилося приховано та непомітно для оточуючих. Талановиті інженери сконструювали безліч мініатюрних, замаскованих, а також призначених для зйомки документів фотоапаратів. Серед поданих зразків наша людина відразу зверне увагу на рідні назви.

16-міліметровий фотоапарат «Київ-30» з об’єктивом «Індустар» встановлений у металевий корпус, який імітує сигаретну пачку. Звід затвора і перемотування плівки здійснюються за допомогою однієї з фальшивих сигарет. Для більшої переконливості в корпус вкладено одну справжню сигарету.

А ось на манекені демонструється дітище КДБ — фотоапарат «Точка-58». Він розміщений на тілі оператора, а фотографування відбувається через шпильку для краватки. До комплекту входять дві однакові шпильки: одна для зйомки, а інша для повсякденного використання.

Вся ця дивовижна апаратура, унікальні прилади і пристосування широко представлені не лише в залах музею, а й на сторінках чотирьох багато ілюстрованих книжок, написаних Кітом Мелтоном. Крім того, він постійно допомагає авторам багатьох історичних і довідкових видань, надаючи експонати свого музею як наочну ілюстрацію настільки незвичної діяльності, якою є розвідка.

Кіт Мелтон постійно консультує ЦРУ, Міністерство оборони і Музей криптографії Агентства національної безпеки США, його ім’я можна зустріти в титрах багатьох популярних «шпигунських» телесеріалів. Найвидатніший колекціонер технічних засобів розвідки вже кількаразово побував у Москві й нині пише книгу з історії технічних засобів КДБ.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі