Молодіжне перезавантаження

Поділитися
Під час помаранчевої революції громадський рух «Нічний дозор» (переважну більшість якого станови...

Під час помаранчевої революції громадський рух «Нічний дозор» (переважну більшість якого становили студенти) очолив керівник комп’ютерної фірми, а нині мер міста Суми Геннадій Мінаєв, який зумів переспрямувати революційну активність своїх підопічних у мирне творче русло, поступово перетворивши команду «революціонерів» на команду ефективних управлінців. Сьогодні за віковим показником міськвиконком міста Суми — один із наймолодших в Україні.

— Геннадію Михайловичу, трохи передісторії. Як сталося, що ви, далеко не студент, очолили практично молодіжний рух?

— Як керівник великої комп’ютерної фірми, я повсякчас взаємодіяв зі студентами Сумського університету, черпав звідти кадри для свого бізнесу.

Коли в 2004 році намагалися створити Сумський національний університет на базі трьох, абсолютно різнопрофільних місцевих вузів, більшість студентів і викладачів були цим обурені. Утворився кістяк ініціативних молодих людей, які всерйоз опиралися такому насильницькому неподобству. Я теж був втягнений у цей процес. По-перше, як підприємець, оскільки бачив, що гробиться школа, яка живить мій бізнес, по-друге — як батько соціально активного студента-першокурсника. Поступово сформувався потужний студентський рух опору, члени якого підтримували ідеї помаранчевої революції.

Потім було наметове студентське містечко, і ми, батьки, його охороняли. Невдовзі, несподівано для себе, я очолив цей рух. І Сумська область була представлена на Майдані, у тому числі й нашою групою.

— Гарячі голови, революціонери. Чи той це матеріал, із якого можна виліпити хороших управлінців?

— На практиці переконався, що це так. Середовище активної молоді у цьому плані найбільш перспективне. Вони небайдужі, ініціативні, не бояться приймати рішення, їх не зупиняють труднощі. Безумовно, далеко не всі проходять «природний життєвий відбір», але факт залишається фактом. Головне — вчасно змінити вектор їхнього руху на творчий, доки вони ще не встигли розчаруватися.

— І який момент для цього найбільш підходящий?

— Коли трохи вляжеться перша ейфорія від перемоги.

У 2005 році прийшла нова влада, всі думали, що ситуація зміниться: бандити сидітимуть у тюрмах, багаті заплатять за бідних тощо. Я тоді казав молоді: не треба зачаровуватися, якщо хочете жити в іншій країні, — необхідно змінювати владу на всіх рівнях зсередини.

Із громадської організації «Нічний дозор», яка більш ніж на половину складалася зі студентів, ми сформували свій блок і пішли на вибори. У результаті я став мером, троє наших студентів — депутатами міськради, решта — молодими діяльними активістами.

І ось ці люди прийшли зі мною у владу. Звісно, вводити їх у систему управління було непросто, але ми ризикнули.

— У чому полягала основна проблема?

— Щоб зрозуміти коріння процесів, які відбуваються у сфері управління, потрібен невеличкий екскурс в історію.

«Вірус трьох папок»

У Радянському Союзі діяла налагоджена система навчання та підготовки кадрів. Це була планова партійна робота, побудована на вихованні чиновника, який рухатиметься коридором своїх функціональних обов’язків у чітко заданому напрямку, засвоївши раз і назавжди, що будь-яка ініціатива — суворо карається.

Головний принцип роботи такого управлінця — правило трьох папок. Є в чиновника три купки листів, документів. Перша купка — та, що підлягає неухильному виконанню, друга — документи, які можна на час відкласти, і третя купка— папери, призначені в утиль.

Документ, який не був затребуваний упродовж двох тижнів, із першої купки перекладається в другу. Якщо документ із третьої купки не знадобився впродовж двох місяців, він може абсолютно безболісно бути списаний куди завгодно. У суворій відповідності до радянської приказки: 80% проблем вирішуються самі собою, а решта 20% не вирішуються ніяк.

Ось ця радянська бюрократична система й перекочувала до чиновників України. Саме вона гальмує більшість реальних ініціатив, без яких в умовах ринкової економіки не вижити. Адже успіх будь-якої справи, а отже — й ефективність керівника, залежить від того, наскільки оперативно і якісно виконуються його розпорядження. Головне завдання всіх управлінців, на мою думку, — цю систему зламати. Все тому, що «вірус трьох папок» невиліковний. Люди, виховані в цій системі, уже ніколи не будуть здатні генерувати ініціативи й ідеї. Якщо чиновник просякнутий цим духом, учити його й готувати — безперспективно, він не буде корисний суспільству.

— Отже, необхідне «переливання крові»?

— Однозначно. Це введення у владу абсолютно свіжих людей, при певній критичній масі яких змінилася б узагалі вся система роботи.

— За якими саме ознаками «свіжих»?

— Тих, хто, не працював у системі влади, а отже — не встиг заразитися «вірусом трьох папок». Вихідці зі студентського середовища — це певний рівень знань і психологія. Вони не байдужі до того, що відбувається навколо, і готові цілодобово працювати на результат.

Перші два роки ми взагалі були тут «партизанами» і боролися з чиновниками-старожилами, які постійно ставили нам палиці в колеса й намагалися навернути в чиновницьку віру. Але ми впоралися: за чотири роки ця молодь виросла з простих студентів у чиновників, які працюють не за звичною бюрократичною схемою, а зовсім інакше.

— Яка ваша система захисту?

— Провели повну комп’ютеризацію, систему трьох папок замінили системою трьох «к» — контроль, контроль і ще раз контроль.

Досягли цього значною мірою з допомогою московської програми «Дело» — це система документообігу, яка досить відома в Україні й функціонує переважно закрито — доступна тільки для внутрішнього користування.

Відкрита лише одна складова цієї системи — моя електронна приймальня, яку веду самостійно. Всі чиновники зранку в обов’язковому порядку мають ознайомитися з цією сторінкою, отримати завдання, і потім у міру їх виконання звітувати. Процес комп’ютеризований, я в курсі проходження всіх документів, листувань, знаю про проблеми й механізми їх вирішення. Тобто можу контролювати, де, що і як саме відбувається.

— Таке собі українське ноу-хау мера — фахівця в галузі IT-технологій?

— Нічого схожого в Україні справді немає.

— І у вас не залишилося чиновників, які не володіють комп’ютером?

— Практично, ні. Є окремі, що досиджують до пенсії. Той, хто не володіє інформаційними технологіями, просто не зможе вже найближчим часом у нас працювати.

— Отже, ви створили примусові умови для омолодження колективу?

— Процес омолодження триває й суто за віковим цензом. У мене досить рідкісні випадки продовження служби. На зміну тим, хто виходить на пенсію, ми приводимо молоді кадри, за винятком посад, на яких потрібна дуже серйозна кваліфікація, наприклад — головний архітектор міста: ну не призначиш на таку посаду колишнього студента. При цьому запровадили правило, що кожен керівник (який обіймає навіть високу посаду) зобов’язаний підготувати собі зміну. Практично в усіх начальників управлінь є молоді заступники. Ось у нас ішов на пенсію голова Зарічної РДА. Ми провели конкурс і взяли на його місце чоловіка 27-ми років, із малим досвідом, але в якого, що називається, палають очі. У результаті — район сяє.

А щоб не брати на службу «кота в мішку», за домовленістю з університетом, стали залучати на стажування студентів, котрі бачать себе в управлінні містом. Невдовзі у нас з’явилося стільки бажаючих, що тепер змушені проводити конкурс серед тих, хто хоче до нас потрапити. Ось остання статистика: із 200 осіб пройшли стажування 42, з яких лише четверо поставлені в кадровий резерв.

— У вас стовідсоткова комп’ютеризація?

— Так, за винятком самої ради. Наші депутати категорично від цього відмовляються. Хоча проект розроблений і регулярно пропонується до розгляду...

Сумський центр дозвілля молоді

— Щоб залучити до процесу творення молодь, яка хоче змінити суспільство, але в чиновники не прагне, — ми протягом п’яти років збільшили вп’ятеро фінансування культури та спорту. Створили Сумський центр дозвілля молоді, який функціонує за кошти з бюджету. Його діяльність — різнопланова: від участі у громадсько-політичному житті до організації безплатних клубів за інтересами. У центрі всього десять штатних працівників. Очолює його колишня студентка, активістка «Нічного дозору» Ірина Мартиненко.

Центр акумулює молодіжні ініціативи. Ми оголосили конкурс студентських проектів «Суми 2020. Місто, в якому ми хочемо жити». Принцип такий: мер м. Суми — ідея, Сумський центр дозвілля молоді — реалізація, добродійний фонд «За чисте місто» — фінансування, призи тощо.

Автори найкращих проектів одержать можливість стажуватися в міськадміністрації, отримувати премії, призи, а також увійдуть до молодіжної експертної групи при мері Сум.

— Це група радників?

— Зі мною працює кілька таких груп. Громадянська рада, екологічна рада тощо. Час від часу вони збираються і роблять «накачку» міського глави, проводять аналіз діяльності мера, дають свої рекомендації. Я намагаюся спілкуватися з ними на рівних. Інколи вони підживлюють дуже важливими ідеями, які в повсякденній рутині можуть до мене й не дійти.

Наприклад, спільно з кафедрою економіки Сумського університету молодь блискуче впоралася з актуальним завданням на тему: «Скільки грошей повинні збирати паркувальники, і скільки вони реально збирають?» Як відмоніторити роботу паркувальника? Упродовж тривалого часу це завдання залишалося невирішеним. А студенти «відмоніторили» ніжками. Вони приходили на кожне паркування і протягом тижня просто спостерігали, рахували всі машини й ставили галочки. Потім опрацювали дані на кафедрі з економістами, маркетологами й видали мені серйозний звіт. Паркувальники, природно, були шоковані.

До речі, очолює експертну групу колишній студент, а нині депутат міськради Микола Чернотицький. За його підтримки відвоювали в бізнесу землю перед університетом і силами студентів розпочали будівництво скверу. Це була ідея одного зі студентів вузу, і нарешті її реалізовано.

— Ваш син теж пішов у чиновники?

— Ні, він працює в Києві в міжнародній компанії, займається виключно бізнесом.

— І все-таки щодо розчарування в політиках. Ви й ваша команда на нього перехворіли?

— У нас із самого початку був імунітет, тому гострих розчарувань уникнули. Я розумів, що для реалізації тих гасел потрібні радикальніші заходи, наприклад люстрації щодо комуністів. Мені було незрозуміло, чому Ющенко йде демократичним, а не радикальним шляхом. У 2005 році я його дуже критикував. Коли ж у 2006-му став мером, зрозумів, що Ющенко перебував у таких рамках, коли діяти радикально неможливо. Ні суспільство, ні тим паче еліта не були до цього готові. Ми не пішли за прикладом Прибалтики, Польщі, а обрали якийсь повзучий шлях у бік демократії. Забуваючи при цьому, що народжений плазувати літати вже не зможе...

З іншого боку, всі ми хочемо бути популістами: подобатися своєму народу, тарифи на послуги ЖКГ не підвищувати, ціни на газ і продукти не підвищувати… Коли я став мером, на собі все це відчув. І тоді вперше подумав: «Боже ж мій, якщо мені це так важко змінити на рівні міста, то як йому — на рівні всієї країни?» Серйозний прокол у тому, що він не привів команду системних реформаторів. А ось команда Януковича показує, що вона здатна проводити системні зміни. В який бік — про це ще можна розмірковувати, дискутувати. Але, безумовно, з ним прийшли сильні люди.

Отож, із погляду історичного періоду, Ющенка я ні в чому не звинувачую. І може, цей період через 20 років оцінюватимуть зовсім інакше.

Демократичні процеси активізувалися, принаймні у плані відкритості та публічності влади. Це дорого коштує, цього не можна втратити.

Наприклад, у нас у місті чотири провідних місцевих видання. І ми як під мікроскопом: рішення ще не прийняли, а інформаційне поле щодо цієї проблеми вже висвітлене з усіх боків. Спробували б ви отримати інформацію з цих питань у 2004 році! Зайдіть у мою електронну приймальну, почитайте. Думки людей, відгуки, проблеми. Влада стала набагато прозорішою й відкритішою.

— Як ви вважаєте, у чому ваша сила?

— Я не заразився «вірусом влади». І для мене її втрата не стане життєвою трагедією. Знаю мерів, котрі, якщо їх не переоберуть, опиняться на межі суїциду, для них влада — це все...

Для мене ж майбутні вибори — своєрідна оцінка моєї діяльності. Правильно діяв — переоберуть ще на один термін. Неправильно — піду в народне господарство, у бізнес, у громадську діяльність. Для мене влада не є життєво важливою. Ось у цьому — моя сила.

— У Партію регіонів вступите?

— Мені не пропонують, принаймні явно. Пропонуватимуть — тоді й думатиму.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі