Кому загрожує «виробничий інфаркт»?

Поділитися
Улітку вислів «згорів на роботі» стає особливо актуальним. Багато співробітників ідуть у відпустку, а тим, хто залишився, доводиться працювати в повному розумінні слів «за себе і за того хлопця»...

Улітку вислів «згорів на роботі» стає особливо актуальним. Багато співробітників ідуть у відпустку, а тим, хто залишився, доводиться працювати в повному розумінні слів «за себе і за того хлопця». До перевантажень додаються стрес, спека — і ось уже підвищився тиск, розболілася голова, почалися проблеми з травленням. За статистикою, саме влітку частішають «виробничі інфаркти», коли потерпілих привозять до лікарні просто з роботи. Як же витримати напружений ритм і при цьому зберегти здоров’я? Спеціалісти радять починати... з робочого столу.

Приберіть усе зайве!

Робоче місце може дуже багато розповісти про людину. Достатньо у середині дня зазирнути до кабінету сучасного офісного працівника або бізнесмена середньої руки, і його професійні якості, характер, схильності, навіть гастрономічні уподобання — перед вами, як на долоні.

Часом навіть важко уявити, як багато різних речей можуть знаходитися на столі одночасно! Стоси паперів, теки з документами, незакінчені звіти, листи, газети. Поруч зазвичай є ще й чашка з недопитою кавою, набита доверху попільниця, калькулятор, мобільний телефон... Не дивно, що чимало часу службовці витрачають на те, щоб просто відшукати в цій купі необхідну теку або документи. Втім, «творчий безлад» мало кого бентежить. А дехто ним навіть пишається: нічого, нехай усі бачать, який я заклопотаний!

— Завалений стіл — аж ніяк не ознака високої кваліфікації. Радше вже, навпаки, свідчення хаосу в думках, — вважає психолог Ніна Рожкова. — І власник такого столу нерідко має вигляд змучений, засмиканий, п’є валер’янку і скаржиться на втому. Так, навантаження сучасних службовців справді зростають. Найгірший шлях — намагатися робити кілька справ одразу. Далеко не всі мають здібності Юлія Цезаря. Більшість людей здатні виконувати лише одне завдання у певний проміжок часу. Хапаючись за всі відразу, вони ризикують не закінчити жодного. Розподіліть усі справи на термінові, важливі й другорядні. І займайтеся ними в порядку наступності. А щоб не відриватися, звільніть свій письмовий стіл від усіх речей, окрім тих, що мають відношення до проблеми, яку ви зараз вирішуєте. Спеціалісти з’ясували: сам лише вигляд столу, заваленого паперами, викликає сум’яття, напругу і занепокоєння. Постійне нагадування про мільйон невиконаних справ може викликати підвищення кров’яного тиску, порушення діяльності серця і виразку шлунка.

Друге просте правило: найважчі і найбільш трудомісткі проблеми краще вирішувати в першій половині дня. Саме в цей час мозок найкраще засвоює і переробляє інформацію, а організм найбільш адаптований до навантажень і стресів. А роботу, що потребує менших зусиль, можна відкласти до вечора.

Квадратний чи круглий?

На створення психологічного клімату в офісі впливає і форма столу. Наприклад, квадратний сприяє формуванню стосунків суперництва між рівними за положенням людьми. Такий стіл підходить для проведення короткої ділової розмови. А от друзів або тих, кого ви бажаєте бачити серед них, краще запросити до круглого столу — він створює відчуття неофіційності, сприяє встановленню приятельських стосунків. Прямокутний стіл трапляється у наших офісах найчастіше й є найбільш нейтральним. Він підійде практично для будь-яких випадків.

Крім того, потрібно ще й посадити співрозмовника так, щоб створити відчуття найбільшого психологічного комфорту. Приміром, кутове розміщення характерне для людей, що ведуть приятельську розмову. Ця позиція сприяє постійному контакту очей і надає обом простір для жестикуляції і можливість спостерігати за емоціями співрозмовника.

Позиція ділової взаємодії — коли учасники розмови розташовуються по один бік столу. Це одна з найбільш вдалих стратегічних позицій для обговорення і напрацювання спільних рішень.

А от положення співрозмовників один навпроти одного зазвичай створює атмосферу конкуренції. Люди займають таку позицію тоді, коли перебувають у стосунках суперництва або коли один із них висловлює незгоду з іншим.

Якщо постійно почуваєтеся незручно в офісі, варто замислитися: а чи правильно ви сидите? З погляду психологів, «закрита» спина і можливість вільного огляду кімнати — необхідні характеристики правильного розташування робочого місця. Людина має бачити, хто входить до кімнати або підходить до її столу. Якщо ж їй доводиться сидіти спиною до дверей або колег, вона незмінно відчуває дискомфорт, що рано чи пізно позначиться і на роботі.

Не менш важливим є і «віконний чинник». Не випадково саме місце біля вікна вважається найзручнішим будь-де: у студентській аудиторії, кав’ярні, тролейбусі чи престижному офісі. Воно дає можливість миттєво відвернутися, змінити психологічний настрій. Рекомендується дивитися за вікно якийсь час, коли відчуваєте втому, напругу очних м’язів або ж ситуація близька до стресової. Це допоможе розслабитися. Дуже небажано розміщувати робочі місця більш як за чотири метри від вікна, інакше буде порушено не лише норми освітлення, а й психологічний комфорт.

— Досить часто на робочих столах можна бачити фотографії членів сім’ї, — продовжує Ніна Рожкова. — Це гарний психологічний прийом, що допомагає людині почуватися захищеною. Наприклад, після неприємної розмови з діловим партнером або прочухана від начальства сам лише погляд на любих серцю людей допомагає заспокоїтися і відновити душевну рівновагу. Проте не можна переборщувати, розставляючи на столі купу фотографій у рамочках або обклеюючи ними стіни. По-перше, такі речі можуть бути неприємні співробітникам, у яких немає сім’ї. По-друге, діловим партнерам теж не завжди подобається, коли їх зустрічає занадто по-домашньому налаштована людина. Та й керівники можуть вирішити, що ви зациклені на сімейних проблемах. Обмежтеся однією домашньою фотографією і розташуйте так, щоб видно її було лише вам.

Потоваришуйте зі стресами

Спекотна погода — серйозне випробування для гіпертоніків, сердечників, які страждають на судинні захворювання. Якщо ж до неї додається ще і робочий стрес, виникає подвійний ризик. Як не розчарувати начальство і водночас зберегти здоров’я?

— Уникати стресів марно, оскільки вони є незмінними супутниками як кожного виробничого процесу, так і повсякденного життя. Краще спробуйте до них пристосуватися. До речі, найчастіше «виробничі інфаркти» провокують не зростання навантажень і примхи погоди, а неправильна поведінка самих службовців, — вважає лікар-терапевт Лідія Боровська. — Наприклад, у середині дня, у найбільшу спеку, багато офісних працівників «підбадьорюють» себе за допомогою кави, міцного чаю, нікотину. Ці засоби, справді, можуть підвищити працездатність, але ненадовго. Крім того, в усіх стимуляторів є парадоксальна реакція: якщо вживаєш більш як чотири чашки міцної кави або чаю на день, замість активізації виникають стомлення і сонливість. Тому людині, аби підбадьоритися, потрібно щодня випивати дедалі більше кави, викурювати більше цигарок. Зловживання стимуляторами у поєднанні зі спекою та стресами цілком може спричинити розвиток ішемічної хвороби серця, стенокардії і навіть інфаркту. Тому рекомендується випивати не більш як дві чашки міцного чаю або кави на день, причому, бажано, до обіду. Від паління ж улітку краще взагалі відмовитися або скоротити до мінімуму. Зняти млявість і сонливість допоможуть свіже повітря і рух. У перерві прогуляйтеся у найближчому парку, виконайте нескладні фізичні вправи, у крайньому разі — просто пройдіться коридорами. Ще одна «офісна хвороба» — неправильне і нерегулярне харчування. Заради вирішення невідкладних справ багато службовців або взагалі пропускають чергову трапезу, або задовольняються бутербродами замість гарячої їжі. І в результаті наживають гастрити й інші захворювання шлунково-кишкового тракту. Навіть якщо справ сила-силенна, намагайтеся не змінювати звичного ритму, харчуйтеся в один і той самий час.

Не менш важливим є і правильний режим пиття. У спекотну погоду організм втрачає багато рідини, а разом із нею і необхідні мінерали. Це особливо небезпечно для гіпертоніків — їм варто випивати не менш як два літри за добу. Однак майте на увазі: солодка вода радше посилює бажання пити, ніж тамує його. Натуральні соки теж не допоможуть, оскільки вони густі, до того ж цукор — зайві калорії. На думку спеціалістів, тамувати спрагу в літню спеку найкраще солонуватою мінеральною водою без газу.

Частіше виходьте на вулицю, особливо після дощу — так організм швидше пристосується до погоди і ви менше помічатимете її примхи. А найголовніше — ні спеку, ні робочий стрес не варто сприймати як трагедію. Перепади погоди тренують організм, підвищують його стійкість до навантажень. А додаткові обов’язки на роботі можуть дати вам можливість виявити свої професійні якості і дістати підвищення по службі.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі