Одним із найпростіших і водночас найскладніших чинників, що серйозно впливають на успіх, є... комплімент. Компліменти допомагають навести контакт, добрі стосунки з людьми, отже, вони важливі. А ще — приємні! Зрозуміло, якщо це комплімент, зроблений уміло, доречно, і найважливіше — щиро.
У розвинених країнах, де бізнес давно вийшов за межі човникових поїздок до Туреччини та створення шахрайських акціонерних товариств, ділове спілкування є філософською дисципліною зі значною домішкою психології. Історія знає приклади створення величезних корпорацій практично на самому оптимізмі й умінні спілкуватися з людьми засновників цих корпорацій. Найцинічніший «грошовий мішок» дивитиметься на вас як на загубленого в дитинстві брата, якщо ви зумієте просто по-людському привернути його до себе. А з чого починається наша симпатія до людини? Найчастіше з того, що вона вміло наголосила на якійсь нашій перевазі. Тут і надалі ми заявляємо: вміння зробити комплімент (а не грубо підлеститися), що торкається потрібних прихованих струн душі адресата, до якого він звернений, — половина успіху.
Ось кілька простих правил.
По-перше, комплімент має бути гранично конкретним. Потрібно цілком чітко уявляти, що саме вам сподобалося в цій людині: розріз очей, поєднання кольору волосся з новим костюмом, удало накладена косметика чи характер. Інакше ваш «психологічний фокус» буде шитий білими нитками і перетвориться на ті ж таки небажані лестощі. Щоб попрактикуватися, спробуйте використати словосполучення «тому що». Воно допоможе вам конкретизувати ваші думки і, головне, глибше зосередитися на співрозмовникові. Наприклад: «Лізо, ви розумна жінка, тому що завжди вмієте розподілити свій робочий час так ефективно».
Зауважте, комплімент перестав бути безпідставним, а Ліза зашарілася, тоді як просто констатація її розуму не справила б і наполовину такого враження. Роблячи такий щирий комплімент, ви не тільки допомагаєте людині відчути вашу повагу, а й (сюрприз!) самі розумієте, чому її поважаєте, і це дасть вам змогу відчувати щирість сказаного. А це дуже важливо. Нещирість завжди помітна й неприємна.
По-друге, уникайте зосереджувати увагу тільки на очевидному, звертайте увагу на приховані риси. «Ви так чудово виступили! Дивовижно, як ви змогли в п’ятихвилинній доповіді так вичерпно розкрити цю тему! Наш відділ б’ється над нею третій тиждень».
Пригадайте, чи був у вашому житті випадок, коли ви відчувалися особливо потішеним? Напевно це було тоді, коли хтось примудрявся помітити у вас якийсь прихований талант.
Ну, і, нарешті, попрактикуйте з тиждень, роблячи компліменти всім поспіль: секретарці, офіціантові, двірнику, нетямущому колезі, клієнтам, кому завгодно. Після тижневого досвіду можна спробувати зробити його й начальнику. І, продовжуючи сіяти компліменти, ви на собі відчуєте дію відомого принципу «Добро повертається бумерангом».