Відкривачі «позаземної» форми життя спростували її існування

© art-science.com.ua
Автори гіпотези про «позаземні» бактерії, що використовують миш'як замість фосфору для будівництва молекул ДНК, були змушені спростувати своє сенсаційне відкриття дворічної давності.

Першовідкривачі «позаземних» бактерій, що використовують миш'як замість фосфору для будівництва молекул ДНК, спростували свої власні висновки, спробувавши виростити колонію таких мікробів при повній відсутності фосфору в живильному середовищі, йдеться у двох статтях, опублікованих у журналі Science.

У 2010 році група біологів під керівництвом Розмарі Редфілд з університету Британської Колумбії у Ванкувері (Канада) вивчала колонії мікробів на дні каліфорнійського озера Моно, води якого вирізняються високим вмістом лугів і солей, зокрема високою концентрацією солей миш'яку. Тут вчені виявили унікальний мікроорганізм GFAJ-1, клітини якого містили високу частку миш'яку (As) і вкрай низьку - фосфору (P), одного з шести «елементів життя». Дослідники зробили висновок, що дана бактерія використовує атоми миш'яку в якості заміни фосфору, що вважалося неможливим раніше.

Багато вчених вкрай скептично поставилися до відкриття «миш'якового життя», що спонукало її першовідкривачів перевірити первинні висновки. Редфілд і її колеги провели два нових експерименти, ретельно вивчивши хімічний склад клітин GFAJ-1 і простеживши за темпами зростання бактерії в живильному розчині з високим вмістом миш'яку і повною відсутністю фосфору.

Виявилося, що ДНК бактерій містила лише мікроскопічні сліди миш'яку, і жоден з атомів As не був приєднаний до молекули ДНК за допомогою міцного ковалентного зв'язку. Це означає, що миш'як не грав істотної ролі в роботі генетичних механізмів клітини.

Крім того, підвищення концентрації миш'яку в живильному середовищі, де мешкали клітини, ніяк не впливало на темпи розмноження бацил. З іншого боку, зменшення частки фосфору в розчині вкрай негативно позначалося на здоров'ї колонії - зростання поступово припинялося та бактерії починали повільно гинути.

Вчені вивчили хімічний склад продуктів метаболізму бактерії. Це допомогло їм зрозуміти, що всі молекули білків, цукрів та інших органічних речовин з включеннями у вигляді атомів миш'яку з'явилися в ході реакцій, не пов'язаних з обміном речовин у клітині бактерії.

Як відзначають вчені, дані нових дослідів дозволяють стверджувати, що GFAJ-1 має вкрай високу стійкістю до миш'яку, але при цьому її життєві процеси нічим не відрізняються від метаболізму нормальних бактерій. Таким чином, автори гіпотези «миш'якового життя» були змушені спростувати своє сенсаційне відкриття дворічної давності.

Фосфор у формі фосфатів (солей фосфорної кислоти) утворює основу ниток молекул ДНК і РНК, а також входить до складу «палива» для живих організмів - аденозинтрифосфорної кислоти (АТФ).

Миш'як знаходиться точно під фосфором у таблиці Менделєєва і дуже схожий на нього за своїми фізико-хімічними властивостями. Саме ця подібність зумовлює його токсичність - організм не може відрізнити миш'як від фосфору і «пропускає» його в процеси обміну речовин. !zn