Вчені виявили, що причиною міграції деяких птахів є зміни генетики - Наука - dt.ua

Вчені виявили, що причиною міграції деяких птахів є зміни генетики

17 лютого, 2011, 01:53 Роздрукувати

Вчені знайшли залежність між міграцією деяких видів птахів і молекулярними механізмами, які обумовлюють прагнення до перельоту. Зокрема, мова йде про прагнення перелітних птахів здійснювати свої «вояжі» у темний час доби.

Дослідники провели аналіз генетичної структури 14 європейських популяцій чорноголової кропив'янки Sylvia atricapilla, які осідають на літо в північній Європі, а взимку переміщуються в її південні райони або навіть у північну Африку. Саме ці птахи, з невідомих причин рані, в звичайному «режимі» проявляють активність в денний час, а в період міграції здійснюють перельоти по ночах.

Автори відкриття взяли проби крові, з яких виділили ланцюжки ДНК. Далі пішов ряд тестів на активність деякого числа генів, які мають безпосереднє відношення до добових ритмів в різний час дня і ночі.

Результати показали, що нічну роботу «курирує» ген ADCYAP1. Більш того, варіації цього гена у деяких представників «штовхали» птахів на ще більшу неспокійність у темний час доби.

Ген кодує білок ADCYAP1 під назвою PACAP, який є безпосереднім учасником регуляції синтезу мелатоніну, активності обміну речовин і засвоєння їжі. Вчені підтвердили, що у  птахів, які готуються до нічного перельоту, ADCYAP1 «виходить на перше» місце в генетичній структурі.

Вчене співтовариство позитивно сприйняло роботу, залишивши її без критики. Проте, орнітологи та генетики відзначили, що це дослідження розкрило лише малу частину комплексу процесів, які відповідають за регуляцію поведінки перелітних птахів.

За матеріалами New Scientist