Усі європейські епідемії чуми брали початок у Китаї

Міжнародна група вчених виступила із заявою про те, що епідемії чуми, що двічі спустошували Європу, починалися в Китаї. За словами дослідників, не стала виключенням і третя, не настільки серйозна хвиля, яка пройшла в XIX столітті.Одночасно опубліковані результати дослідження, яке покладає провину за «Чорну смерть» на бактерію Yersinia pestis. Група біологів, на чолі з Барбарою Браманті з Пастерівського інституту в Парижі (Франція) і Штефані Хенш з Університету Йоганнеса Гутенберга (Німеччина), виконала аналіз зразків ДНК і білків, що збереглися у численних місцях поховання жертв епідемій. Вченим вдалося виділити два штами бактерії «Чорної смерті», які відрізняються не тільки один від одного, але і від трьох штамів, що вражають людей сьогодні. Це наштовхує на думку, що Європа була атакована одразу з двох сторін. Один із штамів дістався до порту Марсель на південному французькому березі в 1347 році, а вже в 1349 році досяг Херефорда, ділового та релігійного центру на кордоні Англії і Уельсу. Штам, що було отримано з  кісток і зубів херефордских жертв, виявився ідентичним тому, що був виділений з південнофранцузских зразків. А ось штам, виявлений в голландському місті Берген-ап-Зом, найпевніше , прибув з Норвегії. «Чорна смерть» була другою з трьох великих хвиль. Перша була  в VI столітті, за часів правління візантійського імператора Юстиніана. Чума прийшла до Константинополя з Єгипту разом з кораблями,що були  навантажені зерном. Історики вважають, що ця чума вбила не менше половини населення Європи і спростила арабам завдання завоювання візантійських провінцій на Близькому Сході і в Африці. Третя велика хвиля почалася в китайській провінції Юньнань у 1894 році. Потрапивши в Гонконг, великий торговий центр, вона поширилася по всьому світу. Група медичних генетиків під керівництвом Марка Ектмана з Університетського коледжу в Корку (Ірландія) вважає, що всі ці епідемії пов'язані між собою. Учені побудували генеалогічне древо штамів. Оскільки певні генетичні мутації відбуваються відносно сталими темпами, вдалося виявити вузлові точки формування штамів. Як оповідає журнал Nature Genetics, дослідники прийшли до висновку, що всі хвилі поширювалися з Китаю: саме там знаходяться корені всіх штамів. «Чорна смерть», наприклад, потрапила до Європи по Великому шовковому шляху, а до Східної Африки - разом з експедицією адмірала Чжен Хе в 1409 році. Що стосується першої хвилі, то перші відомості про неї відносяться до 541 року. Візантійський історик Прокопій повідомляє, що чума почалася в древньому порту Пелузій (в районі Суеца). Історики вважали, що вона прийшла з берегів Червоного моря або з Африки. «Чорна смерть», яка прийшла в Європу у 1347 році, знищила тридцять - або навіть більше - відсотків населення. Протягом кількох століть епідемія поверталася приблизно кожні десять років. Останньою найбільшою стала  «Велика лондонська чума» 1665-1666 років. Переносниками захворювання були пацюки і блохи, а в деяких випадках збудник передавався з диханням. За матеріалами Компьюленты